پلاستیک ها

به طور معمول در قسمت پایین هر ماده پلاستیکی، درون مثلث عددی درج شده است که این عدد بیانگر نوع پلاستیک استفاده شده برای محصول است. تمامی پلاستیک ها قابلیت بازیافت ندارند و ممکن است استفاده مجدد آنها برای سلامتی انسان مضر باشد. پلاستیک ها 7 نوع دارند که آشنایی با آنها، ما را در انتخاب صحیح یاری می کند.

عدد 1 یا PET :

پلی اتیلن ترفتالات یکی از پر مصرف ترین نوع پلاستیک است که معمولا بطری های آب از این نوع هستند. توصیه می شود این نوع پلاستیک ها تنها یکبار مصرف شوند. استفاده مجدد، خطر رشد باکتری را افزایش می دهد. ضدعفونی کردن این نوع پلاستیک دشوار است و نیاز به مواد شیمیایی مضر برای پاکسازی دارد. همچنین خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد. این سری از پلاستیک ها قابل بازیافت هستند و حدود 25 درصد بطری های PET در ایالات متحده بازیافت شده اند. جهت بازیافت پلاستیک، ابتدا ظروف را خرد می کنند، سپس به تکه های کوچک جهت استفاده در بطری های PET جدید تبدیل می کنند و یا به الیاف پلی استر تبدیل می کنند. از این الیاف بازیافت شده در تولید برخی از انواع پوشاک، بالش، جلیقه نجات و … استفاده می شود.

محصولات پلاستیکی با عدد 1 ، بازیافت می شوند و نباید مورد استفاده مجدد قرار گیرند.

عدد 2 یا HDPE :

پلی اتیلن متراکم، پلاستیک سفت است که در ظروف نگهداری شیر، مواد شوینده، بطری روغن، اسباب بازی و برخی از کیسه های پلاستیکی استفاده می شود. این نوع پلاستیک یکی از پر مصرف ترین و سالمترین نوع پلاستیک است. بازیافت این نوع پلاستیک برای استفاده مجدد نسبتا ساده و مقرون به صرفه است. پلی اتیلن به علت سفت بودن، در صورتی که زیر نور خورشید ، تحت گرمای شدید و یا در دمای انجماد قرار بگیرد، مواد خود را درون محصول آزاد نمی کند. به همین دلیل از این پلاستیک در ساخت وسایل پیک نیک، چوب پلاستیکی، سطل زباله، نیمکت پارک، تخت خواب کامیون ها و سایر محصولاتی که نیاز به دوام در مقابل هر گونه شرایط آب و هوایی دارند، استفاده می شود.

محصولات پلاستیکی با عدد 2 ، قابل استفاده مجدد و قابل بازیافت هستند.

عدد 3 یا PVC :

پلی وینیل کلراید یا پی وی سی، گونه ای از پلاستیک نرم و انعطاف پذیر است که برای بسته بندی شفاف مواد غذایی، بطری های روغن برای پخت و پز، اسباب بازی برای کودکان و حیوانات و بسته بندی محصولات بیشماری استفاده می شود. از این پلاستیک معمولا به عنوان پوششی برای کابل کامپیوتر، لوله های پلاستیکی و قطعات لوله کشی استفاده می شود. از آنجا که پی وی سی به نور خورشید و انواع شرایط آب  و هوا مقاوم است، در ساخت چارچوب پنجره، شلنگ، تخت خواب های تاشو و داربست استفاده می شود. پی وی سی لقب پلاستیک سمی را دارد، چون حاوی مواد سمی است که می تواند تا زمانی که وجود دارد این سم ها را آزاد کند.

محصولات پلاستیکی با عدد 3 ، قابل بازیافت نیستند. با اینکه این نوع پلاستیک ها گاهی میتوانند استفاده مجدد شوند ولی به هیچ عنوان نباید در ظروف مربوط به مواد غذایی یا استفاده کودکان به کار برده شوند.

عدد 4 یا LDPE :

پلی اتیلن کم تراکم نوعی پلاستیک است که از آن در شرینک، بسته بندی پوشاک، کاور پوشاک، بطری های قابل فشرده شدن و نوعی کیسه پلاستیکی که برای بسته بندی نان تولید شده، استفاده می شود. کیسه های پلاستیکی که امروزه در اکثر فروشگاه ها استفاده می شوند از پلاستیک LDPE تولید شده اند. برخی از انواع لباس و مبلمان نیز از این پلاستیک تولید می شوند. LDPE نسبت به سایر پلاستیک ها مواد مضر کمتری دارد و برای استفاده سالم است. این نوع پلاستیک هم تحت شرایط ویژه ای قابل بازیافت است و پس از بازیافت در ساخت چوب پلاستیکی، آستر ظرف زباله و کاشی های کف استفاده می شود.

محصولات پلاستیکی با عدد 4 ، قابل استفاده مجدد بوده  ولی همیشه قابل بازیافت نیستند.

ادامه مطالب را در مقاله سری دوم مطالعه کنید …