از کجا بدانیم شکلات فاسد شده یا نه؟

چرا شکلات سفید می شود؟ از کجا متوجه بشیم که شکلات خراب شده است؟

شکلات از روغن کاکائو ، پودر کاکائو ، شیر و شکر تهیه می شود. معمولا سه نوع شکلات : شیری ، سفید و تلخ تولید می شود. مدت زمان ماندگاری شکلات ، 1 الی 2 سال می باشد. عموما شکلات را داخل یخچال نگهداری نمی کنند چنانچه بخواهید در یخچال نگهداری کنید ، داخل یک قوطی گذاشته که هوا وراد نشود ، سپس در یحچال قرار دهید.

به چه علت شکلات سفید می شود؟

به دو علت لایه ی سفید رنگی روی سطح شکلات ایجاد می شود :

  1. لایه ی سفید رنگ چربی روی شکلات ، به علت اینکه شکلات در دمایی بالاتر از 22 درجه قرار گرفته ایجاد می شود. کریستال های روغن به شکل مایع در آمده و به سطح شکلات می رسند و به همین خاطر روی شکلات سفید دیده می شود. در این حالت ،شکلات خاصیت خود را از دست نداده و قابل مصرف است.
  2. زمانی که شکلت در معرض رطوبت قرار گیرد ، شکر موجود در بافت آن به شکل محلول درآمده و روی سطح شکلات ، دوباره به حالت جامد تبدیل می شود ، در این حالت طعم شکلات فرق می کند.
چرا طعم شکلات تغییر می کند؟

شکلات در واکنش با دو ماده طعم خود را از دست می دهد :

آب

نور ( نورخورشید )

علاوه بر این ها چنانچه شکلات در کنار موادی با عطر و بوی تند قرار بگیرد هم ممکن است دچار تغییر طعم شود.

چرا شکلات سفید به شکل دون دون در می آید؟

شکلات سفید به مقدار زیادی حاوی شکر ، املاح شیر و لاکتوز است . این مواد در مقابل حرارت خیلی سریع تر تحت تأثیر قرار می یگرند. چنانچه حرارت بالای 45 درجه باشد  و یا در معرض رطوبت قرار گیرد ، شکلات سفید خیلی سریع دون دون می شود.

چرا بعضا شکلات طعم سوختگی می دهد؟

چنانچه شکلات در دمای بالا ذوب شود ، طعم سوختگی خواهد داد.

بعد از اینکه شکلات ذوب شد ، حداکثر چه مدت ماندگاری دارد؟

شکلات شیری : حداکثر 4 هفته

شکلات تلخ : حداکثر 6 هفته

از کجا بدانیم که شکلات فاسد شده است؟

از شکل ، طعم و بوی شکلات. شکلاتهایی که دچار تغییر بو شده اند را نباید مصرف کرد. طعم تلخ و تند نشانه ی فاسد شدن شکلات است.

منبع 1
منبع 2