بادام زمینی یکی از دانه های آجیل است که منشأ پیدایش آن آفریقای جنوبی بوده و  از لحاظ علمی با نام آراکیس هیپوگاArachis hypogaea) ثبت شده است. بادام زمینی به نامهای بادام خاکی و گوبر هم شناخته می شود . به حالت تکنیکی جزء آجیل ها به حساب نمی آید، از خانواده حبوبات بوده، در نتیجه از زیرشاخه دانه هایی مثل عدس،سویا و سایر دانه ها محسوب می شود.

در آمریکا به ندرت بادام زمینی به حالت خام مورد استفاده قرار می گیرد.، در عوض به حالت برشته شده و نمک اندود شده یا به حالت کره بادام زمینی از آن استفاده می شود.محصولات دیگری که ازآن نشأت می گیرند :روغن، آرد و پروتئین بادام زمینی. از این دانه در انواع و اقسام غذاها استفاده می شود، دسرها، کیک ها ،شیرینی جات، اسنک ها و سسها. نه تنها از لحاظ طعم بسیار خوشمزه است بلکه از لحاظ پروتئین، چربی و سایر ویتامینها منبع غنی ای است. مطالعات نشان میدهد این دانه نقش موثری در کاهش وزن دارد و حملات قلبی را کاهش میدهد.

ویتامین های موجود در ۱۰۰ گرم بادام زمینی

کالری( 567) ، آب( 7% )، پروتئین( 8/25 گرم) کربوهیدرات (1/16 گرم)، شکر ( 7/4 گرم)، چربی ( 2/49 گرم) امگا3 ( 0 گرم)،امگا6 ( 15/56 گرم). چربی بادام زمینی بسیار زیاد است، در واقع جزء دانه های روغنی محسوب می شود .

ویتامین ها و مینرال ها 

منبع غنی از ویتامین هاست.

بیوتین

که برای دوران بارداری بسیار ضروری است .

مس

کمبود این ویتامین باعث اختلال در عملکرد قلب میشود .

نیاسین( اسید نیکوتینیک) 

که با نام ویتامین ب 3 هم شناخته می شود.

ویتامین E 

آنتی اکسیدان قوی است که معمولا در غذاهایی با چربی زیاد وجود دارد.

در آمریکا به ندرت بادام زمینی به حالت خام مورد استفاده قرار می گیرد. در عوض به حالت برشته شده و نمک اندود شده یا به حالت کره بادام زمینی از آن استفاده می شود. محصولات دیگری که ازآن نشأت می گیرند: روغن، آرد و پروتئین بادام زمینی . از این دانه در انواع و اقسام غذاها استفاده می شود، دسرها، کیک ها، شیرینی جات، اسنک ها و سسها. نه تنها از لحاظ طعم بسیار خوشمزه است بلکه از لحاظ پروتئین، چربی و سایر ویتامینها منبع غنی ای است. مطالعات نشان میدهد این دانه نقش موثری در کاهش وزن دارد و حملات قلبی را کاهش میدهد.

ویتامین های موجود در ۱۰۰ گرم بادام زمینی 

کالری( 567) ، آب ( 7% )،( ،پروتئین8/25 گرم) کربوهیدرات (1/16 گرم)، شکر  ( 7/4 گرم)، چربی ( 2/49 گرم) امگا3 ( 0 گرم)،امگا6 ( 15/56 گرم). چربی بادام زمینی بسیار زیاد است، در واقع جزء دانه های روغنی محسوب می شود .

ویتامین ها و مینرال ها 

منبع غنی از ویتامین هاست.

بیوتین

 برای دوران بارداری بسیار ضروری است .

مس

کمبود این ویتامین باعث اختلال در عملکرد قلب میشود .

نیاسین( اسید نیکوتینیک) 

 با نام ویتامین ب 3 هم شناخته می شود.

ویتامین E 

آنتی اکسیدان قوی است که معمولا در غذاهایی با چربی زیاد وجود دارد.

کاشت بادام زمینی به شکل سالانه است، قسمتی که بالاتر از سطح خاک می روسد، تا ارتفاع 20 تا 50 سانتی متر می رسد.

در واقع آن چنان هم که فکر می کردید، بادام زمینی موجب افزایش وزن نمی شود.

بادام زمینی از جمله دانه هایی است که کالری ای که از طریق خوردنش وارد بدن می شود، بیشتر از اینکه موجب افزایش وزن شود، انرژی زا است.

دانه ای که در همه فصول سال هم وجود دارد، در تهیه شکلات، کیک و کرم مورد استفاده قرار می گیرد.

دارای ویتامین های B, B9  و ویتامینE، نیاسین، ریبوفلاوین ( B2 ) و تیامین ( B1) می باشد.

همچنین حاوی پتاسیم، منگنز، مس، کلسیم، منیزیم، آهن، سلنیوم و روی است. ریسک ابتلا به سرطان کولون ( روده) را کاهش می دهد.

البته که یک ماده غذایی به تنهایی برای درمان، پیشگیری یا مبارزه با سرطان کافی نیست ولی چنانچه در مدت زمان طولانی و به طور منظم مصرف شود، قطعا شاهد فواید آن خواهید بود.

در طول یک هفته مصرف 2 قاشق کره بادام زمینی، احتمال ابتلا به سرطان کولون را بسیار پایین می آورد. همچنین مشکل قرن ما، بیماری های  معده را کنترل کرده و متوقف می کند.

بادام زمینی و روغن های موجود در آن، به مقدار فراوان حاوی پولیفونیک ( نوعی اسید مفید ) است. این اسیدها، از ازدیاد نیتروآمینوها، جلوگیری کرده و بیماری های معده را کاهش می دهد.

بعد از 50 سالگی از ابتلا به آلزایمر جلوگیری می کند.

بادام زمینی کجاها مورد استفاده قرار می گیرد؟

معمولا مابین آجیل ها است ولی به صورت روغن، آرد و شیر نیز مورد استفاده قرار می گیرد. به علت داشتن نقطه سوختن بالا، در سرخ کردن مواد غذایی به راحتی استفاده می شود. همچنین به حالت کره بادام زمینی در وعده صبحانه یا پخت دسرها و غذاها کاربرد دارد.

نقش بادام زمینی در کاهش وزن :

بادام زمینی با وجود داشتن چربی زیاد و کالری زیاد، ظاهرا باعث افزایش وزن نمیشود . در واقع مطالعات نشان میدهد که مصرف آن کمک میکند تا در وزن ثابتی بمانید و از اضافه وزنجلوگیری می کند.

تحقیقی که انجام شده نشان میدهد که زنانی که در طول رژیم غذایی شان به جای سایر منابع روغنی،از این دانه استفاده کردند در بازه زمانی 6 ماهه ، 5 کیلوگرم وزن کم کردند در حالی که قصدداشتند وزنشان ثابت باقی بماند.مطالعات دیگری نشان می دهد که زمانی که 89 گرم بادام زمینی به رژیم غذایی روزانه افراد بالغ وسالم اضافه شد، در طی 8 هفته هیچ اضافه وزنی پیدا نکردند.عوامل زیادی باعث می شود تا این دانه

به عنوان غذای کاهش وزن شناخته شود،  نسبت به سایر اسنک ها مدت زمان بیشتری احساس سیری ایجاد میکند و به این ترتیب فرد کمتر نیاز به خوردن غذا پیدا می کند.

فواید بادام زمینی :

بادام زمینی برای سلامت قلب بسیار مفید بوده و باعث کاهش کلسترول خون می شود. به علاوه به علت دارا بودن خاصیت آنتی اکسیدانی ، سیستم عروقی قلب را محافظت کرده و ریسک ابتلا به سکته قلبی را

کاهش می دهد.

طبق تحقیقاتی که انجام شده ، بادام زمینی حاوی فولیک اسید بوده که یکی از عوامل پیشگیری از سرطان می باشد.

از ایجاد سنگ کلیه در کیسه ی صفرا جلوگیری کرده که تحقیقات نشان می دهند که یکبار در هفته از بادام زمینی ، درصد ابتلا به سنگ کیسه ی صفرا را تا 25 درصد کاهش می دهد.

در مقابل آلزایمر و دیگر بیماری هایی که مربوط به کاهش حافظه می شود ، خاصیت پیشگیری کنندگی دارد.

بادام زمینی میزان فسفر مورد نیاز بدن را تا 15 درصد و نیاز به آهن را تا 10 درصد تأمین می کند ، همچنین حاوی منیزیم ، منگنز و سلنیوم می باشد.

چه نیازی به دارو دارید : قند خون را متعادل می کند

وجود ویتامین ها ، چربی ها و کربوهیدارت داخل بادام زمینی ، موجب متعادل ساختن قند خون و بیماری هایی که به سبب افزایش قند خون به وجود می آیند ، می شود.