تارتاریک اسید

تارتاریک اسید ماده ی ارگانیکی است که به طور طبیعی در بسیاری از گیاهان ، میوه ها و شراب وجود دارد.سالین طولانی انسان ها از این ماده استفاده کرده اند. در صنعت غذایی به عنوان افزودنی غذایی مورد استفاده قرار می گیرد. در صنعت سرامیک ، چاپ پارچه ، محصولات برنزه کننده ، عکاسی و دارویی نیز از این ماده استفاده می شود.

تاریخچه :

نام شیمیایی این اسید ، که به طور طبیعی در گیاهان وجود دارد ، دی هیدروکسی بوتانوئیک اسید نامیده می شود ، برای نخستین بار توسط شیمیدان سوئدی به نام کارل ولهلم در سال 1769 جدا شده است. یونانیان و مصریان باستان قبلا با تارتار آشنا بودند ، که شکل نسبتا خالص تارتاریک اسید.

افزودنی های غذایی :

این اسیدبه عنوان اسید اولانت ، طعمی ترش دارد و در غذاها باعث طعم تند و ترش می شود. همچنین باعث ایجاد حالت ژله ای غذاها و در نتیجه محافظت از غذاها می باشد. معمولا در نوشیدنی های گاز دار ، ژله های میوه ای ، زلاتین و قرص های جوشان موجود است. همچنین در تولید آب نبات های سفت و بکینگ پودر ها برای پف کردن کیک ها وجود دارد.

موارد مصرف دیگر :

کاربردهای صنعتی تارتاریک اسید شامل ، آبکاری های طلا و نقره ، صیقل دادن و پولیش آهن آلات ، تغییر رنگ چرم و تهیه جوهرآبی برای پرینت های رنگی.

تارتاریک اسید ، همچنین جزء مواد موجود در نمک روشل ( Rochelle salt ) می باشد همان ماده ای که با نیترات نقره واکنش داده و باعث ایجاد رنگ نقره ای آینه ها می شود.

مطالب مرتبط :

منبع