8 فایده ی روزه گرفتن که از لحاظ علمی ثابت شده است :

در سالهای اخیر ، روزه گرفتن تقریبا در تمام دنیا رواج پیدا کرده است ، روزه گرفتن فواید بسیار زیادی دارد ، از کاهش وزن گرفته تا بهبود عملکرد مغز

  1. کنترل قند خون از طریق کاهش مقاومت در برابر انسولین

مطالعات زیادی نشان می دهند که روزه گرفتن قند خون را کنترل می کند ، در نتیجه برای بیماران دیابتی مفید است.روزه گرفتن  افرادی که مبتلا به دیابت نوع 2 هستند ، موجب کاهش یافتن سطح قند خون می شود.

  1. تقویت سلامت بدن از طریق مقابله با التهابات

التهاب روش نرمالی برای مقابله با عفونت می باشد ، ولی زمانی که میزان و شدت التهابات شدید باشد ، برای سلامتی مضر است.برخی مطالعات نشان می دهند که روزه گرفتن ، میزان و شدت التهابات را کاهش می دهد. مطالعه ای که روی 50 فرد بالغ انجام شد ، نشان داد که روزه گرفتن به مدت 30 روز ، میزان التهابات بدنی را له طور چشمگیری کاهش می دهد.

  1. تقویت سلامت قلب از طریق بهبود فشار خون ، تری گلیسیریدها و کلسترول

بیماری های قلبی رتبه یک علل مرگ و میر در جهان را دارند ، تقریبا 5/31 درصد.تغییر رژیم غذایی و سبک زندگی تأثیر زیادی در کاهش ریسک ابتلا به بیماری های قلبی را دارد. طبق مطالعه ای که انجام شد ، روزه ی 8 هفته ای به صورت یک روز در میان موجب کاهش کلسترول بد LDL و تری گلیسرید به اندازه ی 25% و 35% شد.

  1. تقویت عملکرد مغز و جلوگیری از بیماری های نارسایی مغزی

از آنجایی که روزه گرفتن موجب کاهش التهابات می شود ، در جلوگیری و درمان بیماری های مربوط به مغز و الاهابات مغزی نیز مؤثر می باشد. مثل آلزایمر و پارکینسون

  1. کمک به کاهش وزن از طریق دریافت کالری کمتر و افزایش سوخت و ساز بدن ،

بسیاری از متخصصان تغذیه روزه گرفتن را یکی از سریع ترین راههای کاهش چند کیلوگرم عنوان می کنند.طبق تحقیقی که انجام گرفت ، مشخص شد که روزه گرفتن باعث افزایش هورمون نوراپی نفرین می شود ، همان هورمونی که فرآیند کاهش وزن را تسریع می کند. روزه گرفتن باعث کاهش 9 درصدی چربی های بدن در بازه ی 12-24 هفته می باشد.روزه خیلی مؤثر تر از کاهش میزان کالری های دریافتی است ، به علاوه  از میزان بافت عضلات نمی کاهد.

  1. افزایش هورمون رشد ، که برای رشد ، متابولیسم ، کاهش وزن و تقویت معده حیاتی است.

هورمون رشد انسان (HGH) نوعی پروتئین است که نقش بسیار زیادی در سلامت انسان ایفا می کند.یک مطالعه ای که برروی 11 فرد بالغ انجام گرفت ، نشان داد که روزه گرفتن به مدت 24 ساعت به طور چشمگیری سطح (HGH) را افزایش می دهد.

  1. تأخیر در پیری و افزایش طول عمر

در آزمایشی که برروی موشها انجام شد ، موشهایی که یه صورت یک روز در میان تغذیه می کردند نسبت به بقیه ی موشها دیرتر علائم پیری داشتند و 82 % بیشتر از بقیه عمر کردند.

  1. کمک به پیشگیری از سرطان و کمک به تأثیر بیشتر شیمی درمانی