درمان خانگی سوختگی ها

معمولا حوادث سوختگی ای که موقع پخت و پز و یا اتو کردن در خانه اتفاق می افتند ، خیلی دردناکتر از چیزی هستند که در ظاهر دیده می شوند ، و شاید زخم هایی ماندگار برای همیشه به جا بگذارند ، آنچه که باعث مردن بافت های پوست می شوند ، پرت شدن قطره ای روغن به هنگام سرخ کردن غذا و یا ریخته شدن آب جوش شده و همیشه هم نمی توان جلوی این اتفاقات را گرفت.در این مقاله به بررسی چند درمان خانگی سوختگی ها می پردازیم.

سوختگی هایی که بر اثر ریختن آب جوش ، مواد شوینده ، امواج الکتریسیته و تماس با آتش به وجود می آیند ، دارای درجاتی هستند.سوختگی های درجه 1 و2 به راحتی در منزل قابل درمان می باشند ، در مواجهه با سوختگی های درجه   3و4 حتما وفورا باید به پزشک مراجعه کنید.در ابتدا درجات سوختگی را مورد بررسی قرار می دهیم:

درجات سوختگی

سوختگی ها بسته به شدت ، به 4 دسته تقسیم می شوند

سوختگی درجه 1: سطحی ترین نوع سوختگی است که بیرونی ترین لایه ی پوست را تحت تأثیر قرار می دهد و موجب قرمزی ، التهاب و درد بسیار خفیفی می شود.

سوختگی درجه 2 : کمی عمیق تر از نوع 1 بوده و موجب تاول زدن پوست می شود.

سوختگی درجه 3 : لایه های زیرین و عمیق پوست را مورد حمله قرار داده و تقریبا تمام لایه های پوست را ازبین می برد و موجب التهاب شدید پوستی شده و لکه های سفید و سیاه پوستی را ایجاد می کند.

سوختگی درجه 4 : شدید ترین نوع سوختگی است ، در این نوع سوختگی تنها پوست و لایه های زیرین درگیر نمی شوند ، بلکه تمام بافت ها و حتی استخوان ها نیز مورد آسیب قرار می گیرن ، در این نوع ، حتما باید مداخله پزشکی صورت گیرد.

برای بهبهود سوختگی ها چه کار کنیم؟

از آنجایی که سوختگی های درجه 3و4 باید تحت درمان پزشکی قرار گیرند ، برای درمان سوختگی های درجه 1و2 چند راهکار خانگی را پیشنهاد می کنیم:

آلوئه ورا

تا بحث سوختگی به میان  می آید ، اولین گزینه ای که مطرح می شود ، آلوئه وراست . خاصیت ضد التهابی و ترمیمی که دارد ، در بهبود زخم های ناشی از سوختگی بسیار کمک می کند.

برای این منظور ، کافی است تا ژ داخل برگها را روی زخم ها گذاشته و تا جذب آن توسط بدن صبر کنید.

سیب زمینی خام

سیب زمینی در کاهش دردهای بعد از سوختگی مؤثر بوده و همچنین از ایجاد تاول ها جلوگیری می کند. سیب زمینی خام را بریده و قسمت آبدار را روی سوختگی قرار بدید ، روش دوم رنده کردن سیب زمینی و قرار دادن روی جای سوختگی است.

عسل

عسل دارای خاصیت ض میکروبی و ضد التهابی است و به همین علت د ضد عفونی کردن زخم ها مؤثر بوده و به بهبود سریع زخم ها کمک کرده و از به جا ماندن جای زخم ها نیز جلوگیری می کند.مقداری عسل را روی گاز استریل ریخته و روی سوختگی گذاشته و ببندید ، این عمل را روزی 3-4 بار تکرار کنید.

سرکه

سرکه نه تنها ضدعفونی می کند ، بلکه گرمای سوختگی را گرفته و موجب کاهش التهاب ناشی از سوختگی می شود. پنبه یا پارچه ای را به سرکه اغشته و روی سوختگی به آرامی قرار بدید.

نوشته شده توسط نسیم فرضعلی پور