شیرین کننده ها

قطع مصرف شکر تصفیه شده ممکن است کمی سخت باشد. آگاه بودن از میزان مضر بودن شکر، کافی است تا بتوانید میزان مصرف این ماده را کاهش دهید. خوشبختانه شیرین کننده ها یی در طبیعت موجود می باشند که برای سلامتی مضر نبوده، کم کالری، کم فروکتوز و خیلی شیرین است. 4 شیرین کننده ای که برای سلامتی مفید هستند:

1.استیویا ( Stevia)

استیویا شیرین کننده ی مشهور کم کالری است، از برگ گیاهی به نام استیویاریبادیانا استخراج می شود. این گیاه، سالیان سال به عنوان شیرین کننده یا تولید داروهای پزشکی مورد استفاده قرار گرفته است.

در برگهای استیویا ترکیبات شیرین متعددی یافت می شود. اصلی ترین آن ها استیویوساید و ریبادیوساید است که هرکدام ، جداگانه، صدبرابر قند و شکر معمولی شیرین هستند. چپس استیویا خیلی شیرین و در عین حال بدون کالری است.

برخی مطالعات نشان می دهند که استیویا فوایدی هم دارد :

1.استیویا ( Stevia)

*استیویا موجب کاهش فشار خون به اندازه ی 6-14 درصد می شود ولی روی میزان فشار خونی که در حد نرمال است هیچ تأثیری ندارد.

همچنین مطالعات نشان می دهند که استیویا موجب کاهش قند خون در افراد دارای دیابت می شود.

*اگر می خواهید غذایی را شیرین کنید، استیویا سالم ترین گزینه است.

2.اریتریتول( Erytrithol)

اریتریتول یکی دیگر از شیرین کننده های طبیعی کم کالری است. نوعی قند الکلی است که به طور طبیعی در برخی از میوه ها وجود دارد. پودر اریتریتول که در فروشگاهها قابل خریداری است، به صورت صنعتی در طی فرآیندهایی به دست می اید. به ازای هر گرم، 0.24 کالری دارد، یا به عبارتی، 6 درصد کاری در مقایسه با حجم مساوی شکر و 70 درصد شیرینی، در همان اندازه شکر.

اریتریتول، از طریق روده ها جذب شده و به شکل تغییر نیافته، از کلیه ها دفع می شود. مطالعات نشان می دهند که اریتریتول بسیار سالم است، ولی همچون تمام مواد غذایی دیگر در صورت مصرف بیش از اندازه، مشکلات گوارشی ایجاد می کند. اریتریتول از لحاظ طعم، خیلی شبیه شکر است. اگرچه بابت ارزش غذایی، هیچ فایده ای ندارد، ضرری هم ندارد.

3.زایلیتول ( Xylitol)

زایلیتول یک قند الکلی است که از لحاظ شیرین کنندگی خیلی مشابه شکر است. در هر گرم، 2.4 کالری دارد که این میزان 2.3 کالری موجود در شکر می باشد.

زایلیتول برای دندان ها، تا حدی مفید است ، به این صورت که از پوسیدگی دندان ها جلوگیری می کند.

همچنین تحقیقات نشان داده اند که تراکم استخوان ها را در موش ها افزایش داده است.زایلیتول سطح قند خون و انسولین را بالا نمی برد، ولی مثل دیگر قندهای الکلی، در صورت مصرف دوزهای بالا، مشکلات گوارشی ایجاد می کند.

اگر در خانه سگ نگهداری می کنید، حتما زایلیتول را دور از دسترس سگ قرار دهید، چون برای سگها بسیار سمی و کشنده است.

4.شربت یاکن ( Yacon Syrup )

شربت یاکن یکی دیگر از شیرین کننده های مصنوعی است. از گیاه یاکن استخراج می شود که به طور طبیعی در منطقه ی آندس در آفریقای جنوبی کشت می شود.

این شیرین کننده، اخیرا به عنوان مکمل در کاهش وزن مصرف می شود. مطالعه ای نشان داد که در زنان با اضافه وزن زیاد، موجب کاهش وزن چشمگیری شده است. بسیار غنی از فروکتواولیگوساکاریدها است که فیبر محلولی است که باکتری های مفید در روده را تقویت می کند.

کدام شیرین کننده ها کمتر مضر هستند؟

برخی شیرین کننده های رایجی وجود دارند که افراد دارای شرایط سلامتی خاص اغلب به جای شر ، مورد استفاده قرار می دهند . این شیرین کننده ها شامل قندنارگیل، عسل و شربت افرا، مناسب این افراد می باشند.

منبع