شیرین کننده ی اریتریتول

شیرین کننده های مصنوعی جایگزین های مناسبی برای قند و شکر هستند، در این مقاله در مورد ماده ی شیرین کننده ی اریتریتول و خواص آن مطالبی خواهید خواند.

اریتریتول چیست؟

این ماده در گروه ترکیباتی به نام الکل قند می باشد. تولید کنندگان موادغذایی، از بسیاری از الکل های قند همچون زایلیتول، سوربیتول و مالتیتول استفاده می کنند.بیشتر این شیرین کننده ها به عنوان شیرین کننده های کم کالری در محصولات بدون قند یا کم شیرین استفاده می شوند.اکثر قندهای الکلی به مقدار کم در طبیعت، به خصوص در میوه ها و سبزیجات یافت می شوند. به دلیل طریق ساخت این شیرین کننده ها، گیرنده های طعم شیرین زبان را تحریک می کنند.

اریتریتول متفاوت از سایر قندهای الکل است، چرا؟

*کالری خیلی کمی دارد.

* قندهای معمولی : به ازای هر گرم، 4 کالری

* زایلیتول : به ازای هر گرم، 5/2 کالری

* اریتریتول : به ازای هر گرم، 24/0 کالری

اریتریتول، تنها 6 درصد از کالری قندمعمولی را دارد، در تولید مقیاس بزرگتر، اریتریتول از طریق تخمیر گلوکزی که از ذرت یا نشاسته ی گندم به دست می آید، محصول نهایی به شکل پودر سفید کریستالی است.

آیا اریتریتول بی ضرر است؟

در حالت کلی، اریتریتول ماده ای کاملا بی ضرر محسوب می شود. مطالعات زیادی در مورد سمی بودن و تأثیرات این ماده روی حبوبات انجام گرفته است. در هر صورت، هم برای حیوانات و هم انسانها سالم می باشد. فقط یک مشکل در مورد قند الکل وجود دارد : ممکن است مشکلاتی برای هضم ایجاد کنند. بسته به ساختار شیمیایی این ماده، بدن شما قادر به هضم و جذب آن نبوده، که در نتیجه از مسیر سیستم گوارشی عبور می کند تا اینکه از طریق روده ها دفع شود.

عوارض جانبی اریتریتول

* حدود 90 درصد از اریتریتولی که مصرف می کنید، از طریق خون جذب می شود، 10 درصد هضم نشده ی آن نیز به روده ها انتقال می یابد.

* بدن انسان، آنزیم لازم برای هضم اریتریتول را ندارد.

* از طریق خون جذب شده و سپس بدون تغییر به داخل روده ها اوره دفع می شود.

* در مطالعات حیوانی، اریتریتول از بالارفتن میزان قند خون و سطح انسولین جلوگیری می کند. برای افرادی که دیابت و اضافه وزن مرتبط با میزان متابولیسم بدن دارند، اریتریتول جایگزین عالی قند است.

* باعث کاهش بیمری های قلبی می شود.

* طبق آزمایشاتی که روی موش ها انجام شد،  نشان داد که اریتریتول به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کند که در نتیجه به احتمال زیاد، باعث کاهش صدمات تخریب عروق ناشی از قندخون بالا است.

* به سلامت دندان ها کمک می کند.

* یکی از شایع ترین مشکلات مربوط به مصرف موادقندی، خرابی و پوسیدگی دندان ها است.

* باکتری های مضر در دهان از مواد قندی برای دریافت انرژی استفاده می کنند. در اسن فرایند، اسیدهایی تولید می کنند که باعث فرسایش مینای دندان می شود.

* به عنوان مثال، زایلیتول و اریتریتول از جمله موادی هستند که در تولید محصولات به کار می روند و این از باکتری ها برای تولی انرژی استفاده نمی کنند.

نکته پایانی :

*به حالت کلی، اریتریتول به عنوان یک شیرین کننده ی عالی معرفی شده است.
* تقریبا هیچ کالری ای ندارد.

* 70 درصد شیرینی قند و شکر معمولی را دارد.

* موجب بالا رفتن قندخون و انولین در خون نمی شود.

* هیچ مطالعه ای در رابطه با عوارض جانبی این ماده، گزارش نشده است. به جز موارد خیلی خفیف گوارشی.