هرآنچه درباره شکلات باید بدانید

در جهان، شکلات بیش از بقیه ی شیرینی جات طرفدار دارد، شاید درصد خیلی کمی از انسانها شکلات دوست نداشته باشند. موقع انتخاب شکلات باید چه ویژگی هایی را در نظر داشته باشیم؟ چطور و کجا نگه داریم؟ خلاصه هرآنچه که درباره شکلات باید بدانید را در این مقاله خواهید خواند.

شکلات از دانه های درخت کاکائو به دست می آید، بنابراین نوع درخت کاکائو، شرایطی که درخت در آن رشد می کند، میزان روغن کاکائو و خیلی عوامل دیگر در طعم، بافت و رنگ شکلات تغییراتی ایجاد می کند.

ترکیبات شکلات به طور عمده : شکر، پودر کاکائو، روغن کاکائو و پودر شیرخشک می باشد.

یک شکلات خوب را به محض آنکه در دست بگیرید، شروع به ذوب شدن می کند. بدون اینکه خرد شود، می شکند و داخل آن شبیه به بافت پوست درخت دیده می شود. یک شکلات باکیفیت موقع شکستن صدای ترد داده که بخاطر کریستال های روغن کاکائو می باشد. این صدا در شکلات تلخ، نسبت به شکلات شیری و سفید، بیشتر است. شکلات باید در محیط سرد و خشک نگه داری شود. بهترین دمای محافظت 20-16 درجه است. یخچال جای مناسبی برای نگهداری شکلات نمی باشد.

شکلات تلخ، شیری و سفید

شکلات هایی که معمولا از مارکت خریداری می کنیم،، 56 درصد کاکائو دارند.از لحاظ  استاندارد جهانی 62-52 درصد کاکائو را نیمه شیرین و72-63 درصد کاکائو را تلخ شیرین می نامند. وقتی شکلاتی 56 درصد کاکائو دارد به این معنی است که 46 درصد حاوی شکر می باشد. هرچه مقدار کاکائو بیشتر باشد، شکر کمتر است. در زمان پخت کیک وشیرینی نیز باید به این نکته توجه کرد که زمانی که از شکلاتهای درصد پایین کاکائو استفاده می کنید، شیرین تر شده و بافت نیز تغییر پیدا می کند، البته این قانون در مورد شکلات تلخ است، وقتی در مورد شکلات سفید و شیری صحبت می کنیم، یعنی مخلوط روغن شیر و پودر شیر خشک اضافه شده. در شکلات شیری مقدار کاکائو حداقل باید 25 درصد باشد.

شکلات سفید کمی متفاوت است، حاوی کاکائو نمی باشد. متشکل از روغن کاکائو، شیر و شکر است. یک شکلات سفید با کیفیت دارای رنگی متمایل به زرد است نه سفید. این را هم به یاد داشته باشید که شکلاتهای چیپسی در واقع شکلات نبوده بلکه کوکولین می باشند. کوکولین متشکل از پودر آب پنیر به جای شیر، کره ی گیاهی به جای روغن کاکائو و پودر کاکائو به جای دانه ی کاکائو است. چنانچه داخل کیک ها و کوکی ها قرار داده شوند، ذوب نمی شوند، زیرا دمای ذوب آنها نسبت به روغن کاکائو بیشتر است.

منبع