ویتامین های محلول در چربی

ویتامین ها براساس قابلیت انحلال، به دو دسته ی محلول در آب و محلول در چربی دسته بندی می شوند. ویتامین های محلول در آب در بدن ذخیره نشده و مقدار اضافی آنها از طریق ادرار دفع می شوند.

4 نوع ویتامین محلول در چربی وجود دارند :

ویتامین A، ویتامین D، ویتامین E و ویتامین K.

ویتامین A

ویتامین A نقش مهمی در بینایی دارد، بدون این ویتامین کور خواهید شد. نام دیگر ویتامین A، رتینوئید نام دارد. شکل رایج ویتامین A، رتینال نام دارد.

وظیفه ی ویتامین A : ویتامین A وظایف حیاتی متعددی در بدن بر عهده دارند از جمله :

*حفظ و بهبود بینایی

*تقویت سیستم ایمنی

*رشد بدن

*رشد موها

ویتامین A فقط در مواد غذایی بر پایه ی محصولات حیوانی وجود دارد. اصلی ترین منبع این ویتامین، جگر، ماهی و کره می باشد.

ویتامین D

نام دیگر ویتامین D، ویتامین خورشید است. ویتامین D توسط پوست تولید می شود، زمانی که در معرضآفتاب قرار بگیرید، این ویتامین بخاطر تأثیر مثبتی که بر استخوان ها دارد کمبود آن پوکی شدید استخوان را بههمراه خواهد داشت.

منابع ویتامین D

اگر می خواهید که به طور کامل ویتامین D دریافت کنید، بهترین راه قرار گرفتن در معرض نور خورشید می باشد. مواد غذایی کمی حاوی ویتامین D به طور طبیعی می باشند، از جمله ماهی های روغنی و قارچ ها.

ویتامین E

به عنوان یک آمتی اکسیدان قدرتمند، ویتامین E از پیری زودرس و چین و چروک پوست جلوگیری می کند. اصلی ترین منابع ویتامین E، روغن های گیاهی، آووکادو و روغن بادام زمینی می باشند.

ویتامین K

ویتامین K نقش مهمی در انعقاد خون دار، بدون این ویتامین به هنگام جراحت، خون بند نخواهد آمد.

منابع ویتامین K

دو نوع ویتامین K موجود می باشد : k1 و k2. نوع اول در گیاهان برگ سبز موجود بوده و نوع دوم در موادغذایی بر پایه ی منشأ حیوانی یافت می شود.