ویتامین P را بشناسید

سالیان طولانی، از وجود این ویتامین هیچ اطلاعی نداشتیم، با کشف آن، پی بردند که ویتامین P به اندازه ی ویتامین C مفید بوده و بایستی وارد برنامه ی غذایی شود. اگر دوست دارید ویتامین P را بشناسید ، تا آخر مقاله همراه باشید.

70  سال قبل محققان به این نتیجه رسیدند که برای جذب بیشتر ویتامین C در بدن، به یه ماده ی دیگری نیاز هست، این ماده ویتامین P، نام داشت. اصلی ترین وظیفه ی این ویتامین، جلوگیری از ازبین رفتن اثرات ویتامین C می باشد. در عین حال، موجب تسریع جریان خون می شود. متخصصین بر این باورند که جدا از نیاز روزانه بدن به ویتامین c، هرروز 1 میلی گرم به ویتامین P نیز نیاز داریم. درست مثل ویتامین C، این ویتامین هم خاصیت، آنتی اکسیدانی، ضد سرطانی، ضدآلرژی و ضد التهابی دارد. اکسیژن موجود در بدن را به بافت ها انتقال داده و موجب بازسازی آن ها می شود.

علائم کمبود ویتامین P

تقریبا تمام علائم کمبود ویتامین P، شبیه ویتامین C است، فقط کمبود این ویتامین علائم واضح تری دارد:

*به هنگام راه رفتن یا خوابیدن دردهای تیرکشنده ی آنی زانوها و آرنج ها

* تورم مفاصل

* ناراحتی های روحی، روانی

* حس خستگی و خواب آلودگی

ویتامین p در کجاها وجود دارد؟

تقریبا در تمام موادی غذایی ای که ویتامین C وجود دارد، ویتامین P نیز هست. میوه ها، سبزی ها. این ویتامین موجب تیره تر شدن، رنگ میوه ها می شود، مثلا خانواده نارنگی ها.

فواید ویتامین P

*چنانچه همراه با ویتامین D مصرف، تأثیری شبیه به استروژن خواهد داشت که برای افرادی که در دوران منوپوز هستند، بسیار مفید بوده و آثار این دوران را تا حد چشمگیری کاهش می دهد.

* با افزایش ماده ی هیستامین در بدن، درصد ابتلا به انواع آلرژی ها افزایش می یابد. ویتامین P مقدار هیستامین را کاهش داده و به نوعی آنتی هیستامین طبیعی تلقی می شود.