کنترل افکار منفی

روزانه 70000 فکر به ذهن انسان خطور می کند. فکرهایی که به ذهن انسان خطور می کنند ماهیت خارجی به خود می گیرند، در نتیجه همیشه باید بهترین ها را در ذهن خود تصور کنید. انسان های خوش بین در مواقع نا به سامان هم امیدوار و خوشحال می مانند. تفکر منفی یک عادت نادرست ذهنی است که ممکن است از افراد دیگر به ما منتقل شده باشد و یا صرفا به دلیل شجاع نبودن اتفاق می افتد.

افراد بدبین این گونه تصور می کنند که چنانچه همیشه بدترین حالت ممکن را تصور کنند، زمانی که اتفاق بد به همان حالت که تصور کرده اند رخ بدهد، دیگر نا امید نخواهند شد. فایده دیگری که در ذهنشان تصور می کنند ” بهت گفته بودم ” است. برای برخی افراد فرض این که پیش بینی های منفی شان درست از آب دربیاید، مهم تر از این است که شاهد اتفاقات خوب و مثبت باشند. اکثر افراد منفی بین شعاری دارند به این مضمون : واقع بین تر باشید؛ این جمله صحیح است ولی چون افکار منفی اجازه تلاش به انسان را نمی دهند و یا انسان تحت تاثیر این افکار زود تسلیم می شود به همین علت منفی گرایی نتیجه نهایی را تغییر می دهد. بنابرین وقتی منفی بافی می کنیم، خودبه خود پیشگویی مان به واقعیت منجر می شود.

کنترل افکار منفی خیلی راحت و در عین حال از سختترین کارهای دنیا است.
برای پیشگیری از خطور افکار منفی به ذهن رعایت نکات زیر توصیه می شود:

به حالت های افراطی ماجرا فکر نکنید؛ نباید به ته خط فکر کنید.قسمت عمده زندگی ما خاکستری است و به طور قطعی سفید سفید یا سیاه سیاه نیست. لازم نیست همیشه و همه جا مثبت فکر کنید. واقع بین و خاکستری بین باشید.

برای همیشه قضاوت در مورد شرایط و اتفاقات مبهمی که اطلاعات کافی در مورد آنها ندارید را کنار بگذارید.همیشه به این فکر کنید چیزهایی که راجع به آنها منفی بافی می کنید چقدر تحت کنترل شما هستند؟قوانین خودتان را به خورد جهان ندهید.

تخیل چیز فوق العادی است اما به شرطی که از آن برای ترساندن خودتان استفاده نکنید. گاهی اوقات باید خیال پردازی را متوقف کنیم. اگر ذهنتان پر از افکار بد و منفی است، با تجسم اتفاقات خوب، از شدت فکرهای منفی بکاهید. مثلا اگر سخنرانی دارید و احساس می کنید ممکن است مطالب را فراموش کنید، این احساس را نادیده بگیرید و به جای آن بلافاصله تجسم کنید همه چیز خوب پیش خواهد رفت.

برای کنترل افکار منفی ، کافی است تا به محض ورود افکار منفی ، سریعا توجه خود را به موضوعات خوشایند و خاطرات خوب معطوف کنید.