روشهای خانگی برای درمان آفت زبان و دهان

تقریبا همه ما این حس بد جوش روی زبان را تجربه کرده ایم ، عوامل بسیاری باعث ایجاد این زخم ها می شوند ، خب وقتی این اتفاق افتاد چه کاری از دستمان بر می آید؟چنانچه به طور مکرر دچار این عارضه می شوید ، البته که در وهله ی اول باید به پزشک مراجعه کنید ، چرا زخم های زبانی ایجاد می شوند؟ راهکارهای درمان کدامند؟ همه را در این مقاله بررسی خواهیم کرد. بریم سراغ درمان خانگی آفت زبان

علل ایجاد زخم های زبانی چیست؟

*گاز گرفتن اشتباهی زبان به جای غذا :)

*زخم های ایجاد شده بخاطر پوسیدگی دندان ها

*قارچ زبانی

*در معرض قرار گرفتن زبان توسط باکتری ها و یا ویروسها

*مصرف غذاهای حاوی ادویه جات فراوان

*مصرف غذاها یا نوشیدنی های خیلی داغ و خیلی سرد

*مسواک زدن و یا استفاده از نخ دندان به شکل نادرست.

*عوارض جانبی برخی داروها

نکته ی مهم 

قبلا هم اشاره کردیم، چنانچه زود زود دچار آفت دهان و زبان می شوید، حتما در اولین فرصت به پزشک مراجعه کنید ، چون می تواند نشان دهنده ی بیماری مختلف باشد.

درمان زخم زبان 

عسل

عسل بخاطر خاصیت آنتی باکتریال ، هم التهاب ناشی از زخم ها را از بین برده و هم درد و سوزش زخم ها را کاهش می دهد.برای این منظور کافی است روی قسمتی از زبان که دچار زخم است ، یک قاشق چایخوری عسل گذاشته و در همین حالت 1 دقیقه صبر کنید ، روزی 3 بار از این روش استفاده کنید ، درکمترین زمان نتیجه بخش خواهد بود.

روغن اسطوخودوس

از آنجایی که روغن اسطوخودوس در درمان التهابات مؤثر است ، زخم های ناشی از التهاب زبان را به سرعت درمان خواهد کرد. داخل یک لیوان آب 4-5 قطره روغن اسطوخودوس ریخته و هم بزنید و بعد غرغره کنید ، در زمان اندکی زخم ها التیام می یابند.

آب شلغم

آب شلغم نیز از جمله مواد طبیعی ای است که خاصیت آنتی باکتریالی دارد. به همین سبب به درمان زخم های زبان سرعت می بخشد ، در صورتیکه طعم آب شلغم را دوست ندارید ، مجبور نیستید بنوشید ، بلکه غرغره کردن هم کافی است.

محلول بکینگ پودر با آّب

یک پاکت بکینگ پودر را داخل یک فنجان ریخته ، کم کم آب اضافه کنید ، هم بزنید تا زمانی که حالت معجون بگیرد ، این محلول را روی بخشی از زبان که زخم است به مدت یک دقیقه قرار دهید ، سپس با آب ولرم دهان تان را بشورید ، خیلی مؤثر است.

محلول جوش شیرین و آب

جوش شیرین و بکینگ پودر در خیلی موارد به جای هم به کار می روند ، در این مورد هم می توانید در صورت در دسترس نبودن بکینگ پودر ، از جوش شیرین استفاده نمایید. طریقه مصرف محلول جوش شیرین هم دقیقا مشابه بکبنگ پودر می باشد.

محلول آب –نمک

هرچقدر هم که ضرب المثل ( نمک روی زخم پاشیدن ) به معنی افزایش درد و جراحت زخم باشد ، در واقع زمانی که صحبت از زخم دهان و زبان باشد ، یکی از ساده ترین و در عین حال مؤثرترین روش ضدعفونی کنندگی به شمار می رود. داخل یک لیوان آب ، 1 قاشق چایخوری نمک بریزید و با این محلول روزی چندبار غرغره کنید.

به همین سادگی

نوشته شده توسط نسیم فرضعلی پور