جانشین های قند و شکر

جانشین های قند و شکر ( که بعضا شیرین کننده های کم کالری و یا مصنوعی نامیده می شوند ) ، موادی هستند که برای شیرین کردن غذاها و نوشیدنی ها به جای ساکارز ( شکر ) مورد استفاده قرار می گیرند . امروزه در سوپر مارکتها محصولات زیادی می یابید که حاوی شیرین کننده های مصنوعی باشند ، برخی از این محصولات : نوشابه های رژیمی ، آب میوهها و شربت های بدون قند ، آدامس ها ، بستنی های کم کالری ، ماست ، پودینگ و… . چنانچه غذایی شیرین باشد و در عین حال کم کالری ، پس احتمالا در پخت آن از جانشین قند و شکراستفاده شده است.

انواع مختلف جانشین های قند و شکر موجود می باشد، مثل شیرین کننده های مصنوعی ، استیویا و الکل های قندی .

فواید مصرف جانشین های قند 

♦ کم کالری یا بدون کالری هستند.

♦ به همان سرعتی که قند و شکر معمولی باعث بالا رفتن قند خون می شوند ،جانشین های قند به همان سرعت عمل نمی کنند، در نتیجه چربی کمتری ذخیره می شود.

 باعث پوسیدگی دندانها نمی شود.

شیرین کننده های مصنوعی چیستند؟ موادی شیمیایی هستند که معمولا خیلی شیرین تر از قند معمولی می باشند ، عموماً هیچ کالری ای نداشته و حاوی مواد مغدی نیز نمی باشند.

نمونه هایی از شیرین کننده های مصنوعی 

ساخارین ( Saccharine ) ، آسه سولفام ( Acesulfame )

سوکرالوز ( Sucralose  ) ، آسپارتام ( Aspartame )

مواد غذایی ای که حاوی آسپارتام هستند ، دارای برچسب هشدار مبنی بر این که برای افرادی که دارای بیماری فنیل کتونوریا هستند ، مضر می باشند.

استیویا ( stevia ) چیست؟

استیویا نام رایج شیرین کننده هایی به نام پیورویا (  Purvia ) و تروویا ( truvia ) است که به طور طبیعی از گیاه ریبادیانا ( Rebaudiana ) استخراج می شوند.

بر خلاف دیگر جانشین های قند ، استیویا ، ازگیاه به دست می آید. شیرین کننده های استیویا ، هیچ کالری ای نداشته و تنها موادی هستند که از سوی FDA  تأیید شده اند.چنانچه قصد دارید از جانشین های قند و شکر استفاده نکنید ، این موضوع را در نظر بگیرید که تولید کننده های محصولاتی که از استویا از این ماده تحت عنوان ماده طبیعی یاد می کنند ، پس برای سلامتی مضر نیست.

قندهای الکلی چیست؟

کربوهیدراتهایی هستند که در محصولات گیاهی یافت می شوند ، برای اینکه بتوانیم از قندهای الکلی استفاده کنیم ، در محیط آزمایشگاه تغییر حالت داده می شوند ، تا بتوان در تولید محصولات بدون قند مورد استفاده قرار بگیرند.

قندهای الکلی معمولا از 35 تا 100 درصد به اندازه شکر شیرین هستند و در مقایسه با شکر ، در هز گرم حاوی 1/5 تا 3 کالری بوده در حالیکه هر گرم شکر 4 کالری دارد.

بخاطر داشته باشید که قندهای الکلی با وجود کم کالری بودن ، همچنان حاوی کربوهیدرات می باشند بنابراین ممکن است بر میزان سطح قند خون تأاثیر داشته باشند.

از قندهای الکلی در ساخت آب نبات های بدون قند ، آدامس ها ، محصولات پخته شده کم کالری و بستنی ها استفاده می شود.

قندهای الکل شامل 

سوربیتول ( Sorbitol ) : در میوه ها و سبزی ها به طور طبیعی وجود دارد و از شربت ذرت استخراج می شود.

مانیتول (Mannitol ) : به طور طبیعی در آناناس ، زیتون ، سیب زمینی شیرین و هویج به طور طبیعی وجود دارد.

زایلیتول ( Zylitol) : قندچوب ، شیرین کننده ادامس ها.

ایزومالت ( Isomalt) : یک شکر تغییر شکل یافته است که از شکر طبیعی استخراج می شود.

لاکتیتول(Lactitol)

مالتیتول(Maltitol): قدرت شیرین کنندگی در مقایسه با شکر معمولی 75 برابر است.

اریتریتول(Erythritol)

آیا قندهای الکلی بی خطر هستند؟

6 نوع جانشین قند و شکر از سوی سازمان غذا و داروی آمریکا بخاطر سالم و بی خطر بودن مورد تأیید هستند از جمله : آسپارتام، آسه سوفلام پتاسیم ، سوکرالوز ، نئوتام ( جدیدترین شیرین کننده در بازار است که در سال 2002 از سوی سازمان غذا و داروی آمریکا تأیید شده است . 7 تا 13 هزار بار شیرین تر از قند معمولی است.) و ادوانتام.

قندهای الکلی در تولید غذاهای خانگی به مصرف نمی رسند.

تا کنون که هیچ بیماری ای بخاطر مصرف جانشین های قند و شکر گزارش نشده است.

آیا راههای دیگری برای شیرین کردن غذاها و محصولات قندی بدون اضافه کردن جانشین های قند موجود می باشد؟

البته که وجود دارد ، می توانید از چاشنی هایی مثل جوز هندی و دارچین برای اضافه کردن به ماست ، بیسکویت های خانگی و قهوه استفاده کنید.

همچنین ، وانیل و پودر کاکائو در پخت پودینگ و سایر غذاهای خانگی را نیز امتحان کنید.

توصیه می شود که تا جایی که امکان دارد، از مواد غذایی طبیعی همچون میوه ها ، سبزیجات ، غلات ، لبنیات و گوشت کم چرب استفاده کنید.

منبع 2
منبع 1