منظور از افزودنی های غذایی چیست؟

    افزودنی های غذایی

    اگر نگاهی به ترکیبات مواد غذایی ای که در آشپزخانه تان هست بیندازید ، حتما برچسب افزودنی های مجاز را خواهید دید. منظور از افزودنی های غذایی ، افزایش طعم غذاها و حفظ بافت مواد غذایی و افزایش طول عمر محصولات از افزودنی های مجاز استفاده می شود.

    لیست افزودنی های خوراکی : 

    1. مونوسدیم گلوتامات Monosodium Glutamate

    رایج ترین افزودنی غذایی است که باعث خوشمزه شدن دو چندان غذاها و مواد غذایی می شود. این ماده در اغلب غذاهای یخ زده حاضری ، اسنک های نمکی و سوپ های کنسرو شده موجود می باشد، همچنین در اکثر رستورانها و فست فودها به غذاها اضافه می شوند.افزودنی های غذایی به نظر می رسد که خیلی کم یا هیچ تأثیری برسلامت مغزانسان نداشته باشند ، چون قادر به عبور از غشای خونی مغز نمی باشند.افرادی که نسبت به این مواد آلرژی دارند، ممکن است دچار سردرد، تعریق زیاد و بی حسی شوند.

    1. رنگهای خوراکی

    رنگهای خوراکی به منظورشفاف تر شدن و بهتر شدن ظاهر خوراکی ها ، از آب نبات گرفته تا ادویه جات و چاشنی ها مورد استفاده قرار بگیرند.

    1. سدیم نیتریت Sodium Nitrite

    به مقدار فراوان در گوشت های فراوری شده موجود می باشد ، که در نقش ماده نگه دارنده عمل کرده و از فساد آنها جلوگیری می کند ، همچنین رنگ قرمز گوشت های فراروی شده مثل سوسیس و کالباس نیز بخاطر وجود این ماده است.

    1. صمغ گوآر Guar Gum

    صمغ گوآر کربوهیدراتی با زنجیره طولانی است که باعث انسجام غذاها شده و در تولید بستنی ها ، سس سالادها ، سس ها و سوپ ها مورد استفاده قرار می گیرد . گوآر از لحاظ فیبر غنی بوده و برای سلامتی مفید می باشد.

    1. شربت ذرت

    این شربت شیرین کننده ای است که از ذرت تهیه می شود و در آب های گازدار ، آب میوه ها ، آب نبات ، فلات صبحانه و اسنک ها موجود می باشد.

    این نکته را فراموش نکنید که شربت ذرت منجر به افزایش وزن و چاقی می شود.

    در یک تحقیق ، 32 نفر به مدت 10 هفته غذاها و نوشیدنی های حاوی گلوکز و فروکتوز مصرف کردند ، در پایان آن مدت ، گروهی که نوشیدنی های حاوی فروکتوز مصرف کرده بودند ، به طور چشمگیری در ناحیه شکم و پهلوها دچار چربی اضافی شده بودند ، در حالیکه گروهی که نوشیدینی های حاوی گلوکز مصرف کرده بودند ، هیچ تغییری در وزنشان رخ نداده بود.

    1. شیرین کننده های مصنوعی

    شیرین کننده های مصنوعی در بسیاری از غذاهای رژیمی به منظور افزایش شیرینی و در عین حال کاهش میزان کالری مورد استفاده قرار می گیرند. رایج ترین شیرین کننده های مصنوعی شامل : آسپارتام ، سوکرالوز ، ساخارین و آسه سولفام پتاسیم می باشند.تحقیقی نشان داد که افرادی که به مدت 10 هفته از مکمل های حاوی شیرین کننده های مصنوعی مصرف کرده بودند ، نسبت به افرادی که از قند و شکر معمولی استفاده کرده بودند ، کمتر چاق شده و کالری کمتری دریافت کرده بودند. همچنین 128 نفر دارای دیابت ، به مدت 3 ماه از محصولات حاوی سوکرالوز اسافاده کرده بودند ولی هیچ تغییری در میزان قند خونشان رخ نداد.

    1. کاراگینان Carrageenan

    کاراگینان از جلبک قرمز استخراج می شود ، به عنوان ماده منسجم کننده ، امولوسیون کننده و ماده نگهدارنده عمل می کند . منابع معمول کاراگینان شامل شیر بادام ، پنیر دلمه بسته ، بستنی و قهوه می باشد.

    1. سدیم بنزووات Sodium Benzoate

    یکی دیگر از مواد نگهدارنده ، سدیم بنزواوات است که اغلب به نوشیدنی های کربن دار و اسیدی ، سس سالاد، ترشی، آب میوه ها و ادویه جات اضافه می شود.سدیم بنزووات از سوی سازمان غذا و داروی آمریکا به عنوان ماده بی خطر مورد تأیید است.

    1. چربی های ترانس :

    چربی های ترانس نوعی از چربی های اشباع نشده هستند که طی فرآیند هیدروژناسیون ، باعث افزایش عمر ماندگاری محصولات می شود. این نوع چربی ها در بسیاری از غذاهای فرآوری شده مثل کره گیاهی ، پاپ کورن های اماده شده در مایکرویو و بیسکویت ها موجود می باشد.

    1. صمغ زانتان xanthan gum

    یکی از رایج ترین افزودنی های غذایی است که باعث انسجام و یکپارچگی بسیاری از محصولات غذایی همچون ، سس ها ، سوپ ها ، شربت ها و چاشنی ها می شود. همچنین گاهی در محصولاتی که فاقد گلوتن می باشند، به منظور بهبود بافت محصول مورد استفاده قرار می گیرند. صمغ زانتان فواید سلامتی زیادی دارد ، یک مطالعه نشان داد که مصرف برنج هایی که حاوی زانتان می باشند ، نسبت به برنج های فاقد زانتان ، موجب کاهش قند خون می وشند.مطالعه دیگیری نشان داد که مصرف 6 هفته ای صمغ زانتان منجر به کاهش قند خون شده و سطح کلسترول خون را پایین آورده ، همچنین احساس سیری در انسان ایجاد می کند.

    11. طعم دهنده های مصنوعی

    مواد شیمیایی هستند که برای تقلید طعم های اصلی تولید و به کار گرفته می شوند ، این مواد از طعم پاپ کورن گرفته تا کارامل، از میوه گرفته تا انواع چاشنی ها را تقلید کنند.

    1. عصاره مخمر

    عصاره مخمر اغلب برای محصولات شور و ترش مثل پنیر، سس سویا و اسنک های نمکی کاربرد دارد تا طعم این مواد را غلیظ تر نماید. از ترکیب شکر و مخمر در محیط های گرم به دست می آید ، بعد داخل سانتریفیوژ قرار داده می شود تا دیوهاره های مخمر از هم گسیخته شود ، عصاره مخمر حاوی گلوتامات است که به طور طبیعی به عنوان آمینو اسید در بسیاری از غذاها وجود دارد.

    نکته پایان :

    با وجود اینکه برخی از افزودنی های غذایی عوارض جانبی دارند ، ولی در عوض بسیاری از آنها هیچ خطری برای انسانها نداشته و با خیال راحت می توان در غذاها از آنها استفاده کرد.

    © کپی رایت - شرکت صنعتی داداش برادر (شونیز)