چطور دندان هایی سفید تر داشته باشیم ؟

    سفیدی دندان ها با روشهای طبیعی و خانگی :

    دندان یکی از مهم ترین اعضای بدن است که علاوه بر کارایی فوق العاده ، در زیبایی چهره و خنده افراد ، نقش بسیار زیادی دارد. پس در مراقبت و زیبایی دندان ها باید دقت بسیار زیادی داشته باشیم ، در این مقاله روش های خانگی ، کم هزینه و در عین حال مؤثر سفید کردن دندان ها را مورد بررسی قرار می دهیم.

    محصولات بسیار زیادی برای سفید کردن دندان ها وجود دارند ، ولی تقریبا همه محصولات ، از مواد شیمیایی برای سفیدی دندان ها استفاده می کنند که این امر باعث نگرانی مصرف کنندگان می شود.

    اگر طالب دندان های سفید هستید و در عین حال از مواد شیمیایی اجتناب می کنید ،در این مقاله لیست انتخاب های فراوان وجود دارند که هم طبیعی و هم سالم هستند.

    چه عواملی سبب می شوند که دندان ها زرد دیده شوند؟

    فاکتورهای متعددی وجوددارند که باعث می شوند دندان ها کدر شده و درخشندگی شان از بین برود ، غذاهای خاصی سبب لکع دار شدن مینای دندان ( که بیرونی ترین لایه دندان است ) می شوند.به اضافه ، پلاک هایی که روی دندان رسوب می کنند ، نیز باعث زرد دیده شدن آن ها می شوند. شاید برای شما اتفاق افتاده که شب قبل ، دندان هایتان را مسواک نزده باشید و روز بعد شاهد دندان های جرم گرفته و زرد شوید . چنین مشکلاتی معمولا با روشهای سفید کننده طبیعی برطرف می شوند. اما گاها دندان ها به دلیل ساییده شدن و از بین رفتن مینای دندان و اشکار شدن عاج دندان زیر آن ، زرد می شوند. عاج دندان به حالت طبیعی زرد است ،( بافت استخوانی که زیر مینای دندان قرار گرفته است. )

    1.غرغره کردن روغن :

    غرغره کردن روغن در دهان از روشهای سنتی هندی برای ضدعفونی کل دهان و از بین بردن باکتری های دهانی است. به این ترتیب که روغن را در دهان با فشار غرغره می کنند تا باکتری هایی که موجب رنگ زرد دندان ها می شوند ، از بین بروند.

    هندی ها از روغن گل آفتابگردان یا روغن کنجد استفاده می کردند ولی می توان از هر روغنی استفاده کرد. روغن نارگیل بهترین گزینه است، زیرا طعم خوشایندی دارد و دارای فواید بسیار زیادی است.غنی از لوریک اسید بوده که بخاطر کاهش التهابات و از بین بردن باکتری ها مشهور است.

    2.دندان هایتان را با جوش شیرین مسواک بزنید.

    جوش شیرین خاصیت سفید کنندگی دارد ، به همین دلیل است که در تولید خمیرهای دندانی مورد استفاده قرار می گیرد. ساینده ی ملایمی است که لکه های روی دندان را بدون آسیب رساندن به مینای دندان ، پاک می کند. به علاوه جوش شیرین محیط قلیایی داخل دهان ایجاد می کند که از رشد باکتری ها جلوگیری می کند.این روند کاری نیست که یک شبه انجام شود ، ولی در طول زمان ، شاهد تغییر رنگ قابل ملاحظه دندان هایتان خواهید بود.

    مطالعه ای نشان داد که خمیرهای دندانی که حاوی جوش شیرین هستند ، بیشتر از آن هایی که فاقد جوش شیرین هستند در سفیدی دندان ها مؤثرند. جهت استفاده از جوش شیرین کافی است ، 1 قاشق چایخوری جوش شیرین را با 2 قاشق چایخوری آب مخلوط کرده و دندان هایتان را بشویید، این عمل را می توانید چند بار در هفته انجام دهید.

    3.پراکسید هیدروژن یا آب اکسیژنه استفاده نمایید.

    پراکسید هیدروژن ، یک سفید کننده طبیعی است که باکتری های داخل دهان را از بین می برد.در حقیقت سالیان طولانی ، مردم از هیدروژن پراکسید برای صدعفونی کردن زخم ها استفاده کرده اند. مطلاعه ای نشان داد که از استفاده از خمیر دندانی که حاوی جوش شیرین و 1 درصد هیدروژن پراکسید است ، تأثیر بسیار زیادی در سفیدی دندان ها خواهد داشت. مطالعه ی دیگری مسواک زدن دندان ها با جوش شیرین و هیدروژن پراکسید دوبار در روز ، در عرض 6 هفته ، 62 درصد بیشتر سفید می کند.

    یک روش دیگر استفاده از هیدروژن پراکسید ، استفاده آن از طریق دهانشویه است ، بهتر است دهانشویه های حاوی 1/5 یا 3 درصد استفاده شود تا از هرگونه عارضه جانبی پیشگیری شود.

    4.سرکه سیب .

    سالیان دراز ، سرکه سیب به عنوان ضدعفونی کننده و تمیز کننده مورد استفاده قرار گرفته است.اسید سیتریک که فعال ترین ماده موجود در سرکه سیب است ، به طور مؤثر در از بین بردن باکتری ها مفید است. سرکه خاصیت ساییده کردن مینای دندان را دارد. برای جلوگیری از این امر ، توصیه می شود که آن را با مقدار مساوی آب ، رقیق کرده و کل دهان را با آن غرغره کنید ، سپس با آب صاف دندان هایتان را بشویید.

    5.از میوه ها و سبزیجات استفاده کنید.

    رژیم غذایی که حاوی میوه ها و سبزیجات باشد ، هم برای بدن و هم برای دندان ها مفید است.زمانی که جایگزینی برای مسواک وجود ندارد ، میوه های سفت و ترد در از بین بردن پلاک های دندانی بسیار مفید و مؤثر خواهدن بود.

    از بین تمام میوه ها ، توت فرنگی و آناناس ، بیشترین تأثیر را در سفیدی دندان ها دارند.

    ♦ توت فرنگی :

    ترکیب توت فرنگی و جوش شیرین برای سفید کردن دندان ها بین ستاره های هالیوود مشهور است.، مالیک اسید موجود در توت فرنگی ، باعث از بین رفتن مینای دندان در نتیجه تغییر رنگ دندان ها شده و جوش شیرین هم لکه های روی دندان را پاک می کند.

    ♦ آناناس :

    بروملین موجود در آناناس ، بیشتر از خمیرهای دندانی در از بین بردن لکه ها مؤثر است.

    6. همیشه پیشگیری بهتر از درمان است.

    با افزایش سن ، رنگ دندان ها تغییر می یابد ، ولی با رعایت برخی کارها می توانید از بروز لکه ها جلوگیری کنید. قهوه، شراب قرمز ، سودا( آب گازدار ) و توت های تیره رنگ ، جزء بدنام های مسبب تیرگی دندان ها هستند. همچنین می توانید بعد از خوردن و نوشیدن این مواد ، مسواک بزنید تا از تغییر رنگ ماندگار دندان ها جلوگیری کرده باشید.به علاوه از سیگار کشیدن پرهیز کنید که عامل قوی ای برای زردی و پوسیدگی دندان ها است.

    چند نکته اضافی برای محافظت از رنگ سفید دندان ها :

    مصرف شکر را محدود کنید. اگر خواهان دندان هایی سفید هستید ، مقدار مصرف شکر زا کاهش دهید. مصرف زیاد شکر و محصولات حاوی شکر ، باعث رشد باکتری استرپتوکوکوس ، نوعی باکتری که باعث تولید پلاک روی دندان و التهاب لثه ها می شود. بعد از اینکه ماده غذایی حاوی شکر میل کردید ، بلافاصله مسواک بزنید.

    در رژیم غذایی تان ، کلسیم به وفور بگنجانید. گاهی ، زردی دندان ها در نتیجه از بین رفتن مینای دندان و ظاهر شدن عاج دندان که ماهیتا زرد رنگ است، اتفاق می افتد.برای جلوگیری از این روند ، مواد غذایی حاوی کلسیم ، مثل تخم مرغ ، لبنیات، کلم ، کاهو و مکمل های غذایی مثل قرص های کلسیم ، مصرف نمایید.مسواک زدن را دست کم نگیرید.

    مسواک زدن مرتب و استفاده از نخ دندان ، در از بین بردن پلاک دندان و سفیدی آن بسیار مؤثر است.

    چندین روش طبیعی برای سفیدی دندان ها وجود دارند که البته از لحاظ علمی ثابت نشده اند ولی عملا اثبات شده هستند :

    1. غرغره کردن با نمک ، نصف لیوان آب را با 2 قاشق غذاخوری نمک مخلوط کرده و دندان هایتان را غرغره کنید، نمک هم خاصیت ضدعفونی کنندگی دارد و هم به استحکام و سفیدی دندان ها کمک می کند.

    2. یک ضرب المثل قدیمی میگه که : سیب بخور مسواک نزن :) ، سیب همچون سیم ظرفشویی برای دندان ها عمل می کند ، تمام پلاک های دندانی را پاک کرده و باعث تمیزی آنها می شود.

    3. پوست میوه هایی مثل پرتقال ، لیمو و موز را به دندان هایتان بمالید ، سفید تر خواهد شد.

    مراقب مروارید های داخل دهانمان باشیم :)
    منبع
    © کپی رایت - شرکت صنعتی داداش برادر (شونیز)