روغن پالم 

روغن پالم:

نوعی روغن گیاهی خوراکی است که از گیاه Mesocarp ، میوه درخت نخل گرفته می شود ، در حالت طبیعی ، بخاطر محتوی بتاکاروتن به رنگ قرمز است. مصرف این روغن به 500 سال قبل بر می گردد ، اواخر دهه 1800 میلادی ، باستان شناسان ، نوعی ماده خارج شده از درخت نخل را کشف کردند که همان روغن پالم بود.

روغن پالم خوب یا بد؟

دانستنی هایی در مورد روغن پالم :

در سرتاسر دنیا مصرف روغن پالم رو به افزایش است ، در حالیکه یک غذای بحث برانگیز محسوب می شود.در سالهای اخیر تولید و مصرف آن در کشورهای آسیایی افزایش یافته است ، مالزی و اندونزی بیش از 80 درصد این روغن در دنیا را تولید و عرضه می کنند.  مانند روغن نارگیل در دمای اتاق به حالت نیمه جامد است. نقطه ذوب این روغن دمای دمای  35c می باشد ،  در حالیکه نقطه ذوب روغن نارگیل 24c  است. این روغن یکی از ارزان ترین روغن های موجود در جهان است.این روغن را با روغن هسته پالم نباید اشتباه گرفت.در حالیکه هردو از درخت پالم استخراج می شوند.روغن هسته پالم از هسته میوه این درخت گرفته می شود تأثیرات سلامتی متفاوتی دارد.

از روغن پالم چگونه استفاده می شود ؟

از این روغن برای پخت غذا و همچنین در بسیاری از فست فودها  استفاده می شود. افراد زیادی طعم آن را شبیه به طعم هویج و کدو تنبل می دانند.

موارد مصرف روغن پالم :

از این روغن برای سرخ کردن هم استفاده می شود چون نقطه دود کردن آن دمای 232c  است.پس مقاومت در برابر حرارت این روغن بسیار زیاد است.گاها روغن پالم را با کره بادام زمینی و دیگر کره ها به منظور انسجام و جلوگیری از گسیختگی از هم کره ه اضافه می کنند. علاوه بر محصولات غذایی در صنایع مختلف دیگر مثل ، خمیر دندان ، صابون و لوازم آرایشی استفاده می شود.

در چه موادی روغن پالم وجود دارد؟

در کنار روغن هسته های مختلف ، این روغن را بین غذاهای مختلف می توان یافت ، مثل : غلات ، مواد غذایی پخته شده ( نان ، کوکی ها  و کلوچه ها ) ، تکه های پروتئینی و رژیمی ، شکلات ها ، کرم های مخصوص قهوه ، کره گیاهی.در سال 1980 ، چربی های ترانس ( چربی های غیر اشباع) جایگزین روغن پالم در بسیاری از صنایع غذایی شدند، با فرض بر اینکه روغن های مناطق گرمسیری ، ممکن است سلامت قلب را به خطر بیندازند. بعدها که مطالعات نشان دادند که خطر سلامتی چربی های ترانس به مراتب بالاتر است، دوباره تولید کنندگان شروع به استفاده از روغن پالم کردند.

ارزش غذایی پالم :

کالری 114 ، چربی 14گرم ، چربی اشباع شده 7 گرم ، ویتامین E 11 درصد RDA)  Recommended Dietary Allowance ) مصرف روزانه توصیه شده در رژیم غذایی.