کینوآ چیست ؟

در اصل به شکل ( keen_wah  ) تلفظ می شود ، این ماده پروتئینی ، سرشار از آمینو اسید هایی است که منبع لیسین ( یکی از اسیدآمینه های ضروری است که موجب رشد و گسترش بافت ها در سرتاسر بدن می شود) ، کینوآ همچنین شامل آهن، منیزیم ، پتاسیم ، ویتامین E  و فیبر است.بیشتر از 55 درصد کینوآی جهان از پرو به آمریکا صادر می شود.

کینوآ جزء غلات نبوده و در واقع از خانواده دانه ها می باشد، در شرایط آب و هوایی 4 تا 40 درجه قاد ربه زندگی است.

خواص کینوآ :

کینوآ یک سوپر ماده است و چیزی که باعث ارزش بسیار زیاد این گیاه شده، وجود اسیدآمینه ی ضروری به نام لیسین است که در دیگر غلات ، همچون برنج و گندم وجود ندارد .همچنین کینوآ حاوی هیچ گلوتن و کلسترول نبوده و ارگانیک می باشد.

کینوآ چه طعمی دارد ؟

شاید تعجب کنید ولی، 120 نوع کینوآ در جهان موجود می باشد ، پر طرفدارترین کینوآها، نوع سفید، قرمز یا سیاه است. به طور کلی طعم همه انواع کینوآ مشابه هم بوده و طعمی شبیه فندق تلخ دارند.

کینوآی سفید ، طعمی ملایم داشته و خیلی ترد نیست.

کینوآ قرمز 

بیشترترد بوده و زمان بیشتری برای پخت نیاز داشته و طعمی بسیار تند دارد.

کینوآی سیاه ، بیشترین زمان را برای پخت لازم داشته و طعمی بسیار تند دارد و از دو نوع قبلی مقوی تر می باشد.

فواید کینوآ :
  1. بسیار مقوی است . کینوآ نوعی غله است که بخاطر دانه های خوراکی ای که دارد، پرورش داده می شود ، هزاران سال است که در ایالات آمریکای جنوبی مصرف می شود . یک فنجان کینوآ ( تقریبا 185 گرم ) حاوی ویتامین های زیر است :

پروتئین 8 گرم، فیبر 5 گرم، منگنز 58 درصد نیاز روزانه RDA، منیزیم 30 درصد نیاز روزانه، فسفر 28 درصد نیاز روانه، آهن 15 درصد نیاز روزانه، پتاسیم 9 درصد نیاز روزانه.

این مقدار کینوآ، حاوی 222 کالری ، 39 گرم کربوهیدرات و 4 گرم چربی دارد، همچنین در مقادیر اندک، حاوی امگا 3 و اسیدهای چرب می باشد.

  1. بیشتر از سایر غلات ، حاوی فیبر است.
  2. عاری از گلوتن بوده و برای افرادکه دچار عدم تحمل گلوتن هستند ، مفید می باشد.
  3. منبع غنی پروتئین و در نتیجه اسیدهای چرب ضروری است.
  4. حاوی مقادیر فراوان آهنم و منیزیم است.
  5. سوخت و ساز بدن را تسریع می کند.
  6. منبع غنی آنتی اکسیدان می باشد.
  7. در کاهش وزن بسیار مؤثر است.برای کاهش وزن ، باید کالری کمتری وارد بدن شده در عوض کالری بیشتری بسوزانید ، غذاهای مشخصی وجود دارند که روند کاهش وزن را یا از طریق افزایش سوخت و ساز یا از طریق کاهش اشتها ، تسریع می کنند. به طور عجیبی کینوآ تمام این مشخصه ها را دارا می باشد. از لحاظ پروتئین ، غنی بوده که این خود باعث افزایش متابولیسم و کاهش اشتها می شود .

نکته پایانی : کینوآ به سبب داشتن فیبر ، املاح معدنی ، آنتی اکسیدان ها و اسیدآمینه های ضروری ،یکی از سالم ترین و مقوی ترین غذاهای روی کره زمین است و موجب متعادل کردن سطح قندخون و کلسترول خون شده و در کاهش وزن بسیار مؤثر است.

کینوآ را از کجا تهیه کنیم ؟

در بسیاری از شهرهای ایران  نمایندگان فروش برای عرضه کینوآ فعال هستند.

منبع