تقویت سیستم ایمنی

این روزها همه نگران و مضطرب از شیوع ویروسی جدید از خانواده ی کروناویروس ها به نام کوویید 19 هستیم، هرروز به تعداد مبتلایان به این ویروس در سرتاسر جهان و متاسفانه تعداد فوت شدگان افزوده می شود، تا تاریخ امروز 13/12/1398  تعداد مبتلایان به این ویروس در ایران 2300 نفر و فوت شدگان 77 نفر می باشند که بنا به گفته ی مسئولین هفته های بعدی روند روبه رشد سریعتری در رابطه با افزایش آمار مبتلایان خواهیم داشت. در مقاله های قبلی در مورد ویروس کرونا و راههای مقابه با آن مطالبی خدمتتان ارائه کرده ام، جهت مطالعه اینجا را کلیک نمایید. در این مقاله به روش های طبیعی تقویت سیستم ایمنی خواهیم پرداخت.

دست نگه داریم

خب، چه بخوایم و چه نخوایم این ویروس وارد کشور شده و به سرعت در حال پیشروی می باشد، در وهله ی اول، رعایت بهداشت فردی مهم ترین نکته جهت پیشگیری از این بیماری است، قدم بعدی ماندن در خانه می باشد، درسته که نزدیک عید هست و بعد از زمستان خیلی سرد امسال، هوا داره خوب میشه و طبق سنتی که داریم الان دیگه وقت خرید برای عید و خانه تکانی است، ولی صبر کنید ! اسفند امسال با همه ی اسفندهایی که گذرانده ایم فرق می کند، الان امن ترین و منطقی ترین کار، ماندن در خانه است و البته این که به آنچه که می خوریم و می آشامیم باید دقت کنیم، طبق گفته ی متخصصین، کسانی که سیستم ایمنی قویتری دارند در صورت ابتلا به این بیماری، علائم را به شکل خفیف سپری می کنند. خب بریم سراغ مواد غذایی جهت تقویت سیستم ایمنی

چی بخوریم؟

مهم ترین اصل برای جلوگیری از سرماخوردگی و آنفلوانزا و امروز ( کرونا ویروس)، تقویت سیستم ایمنی است، برای همین منظور از مواد غذایی طبیعی استفاده می کنیم. برای درمان سرماخوردگی و آنفلوانزا، ویتامین ث بسیار مؤثر است. این ویتامین که در واقع یک آنتی اکسیدان قوی است، باعث دفع سموم از بدن شده و در تقویت سیستم ایمنی، نقش مهمی بر عهده دارد.در کنار این ویتامین، ویتامین های A و E، آهن، روی، امگا 3 هم بسیار مؤثر می باشند. در بازه ی زمانی تقویت سیستم ایمنی، دریافت پروبیوتیک ها، پری بیوتیک ها وفیبرها، جهت متعادل کردن فلور روده از اهمیت بالایی برخوردار هستند، خب، تمام این سربازان طبیعی، دقیقا در چه مواد غذایی ای یافت می شوند؟

قبل از خواب، یک حبه سیر

سیر، با میکروب های وارد شده به بدن مبارزه کرده و سیستم ایمنی را تقویت کرده و در مقابل آنفلوانزا و سرماخوردگی بسیار مؤثر می باشد. در سایه ی ماده ای بیواکتیو موجود، در سیر به نام آلیسین، به هنگام جویدن یا له کردن سیر و یا بریدن آن، این ماده بیشتر استخراج می شود و خاصیت سیر را دوچندان می کند. چنانچه سرماخوردگی خفیفی دارید و دچار مشکل معده نیستید، شبها قبل از خواب یک حبه سیر را بریده همراه با آب لیمو قورت بدید، در پیشگیری و کاهش علائم سرماخوردگی و آنفلوانزا مفید خواهد بود.

مرکبات را به شکل کامل میل کنید نه آب میوه

لیمو، پرتقال، نارنگی و گریپ فروت همگی سرشار از ویتامین ث می باشند که در فصل زمنستان برای جلوگیری از بیماری های ویروسی، بسیار مفید هستند. به خصوص اگر صبحها به شکل ناشتا، یک حلقه لیموترش را داخل آب ولرم ریخته و بنوشید، خاصیت آنتی اکسیدانی آن، در طول روز موجب احساس سرزندگی شده و در برابر سرماخوردگی ها مقاومت ایجاد می کند. اما به دلیل پایین آوردن فشار خون، کسانی که معمولا دارای فشار پایین هستند، بهتر است که زیاده روی نکنند. پرتقال و دیگر میوه ها را به جای آب میوه گیری، کامل میل نمایید.

نوشیدن آب

به هنگام بیماری، جهت دفع سریعتر سموم از بدن، حتما به مقدار کافی آب بنوشید، به خصوص در مواقعی که دچار تب و اسهال هستید، جهت جبران آب از دست رفته ی بدن، روزی 10-12 لیوان آب بنوشید.

هفته ای 2 بار ماهی

ماهی منبع غنی امگا 3 و پروتئین می باشد، به سبب داشتن ویتامین های B و A، سیستم ایمنی را تقویت می کند. به خصوص اینکه در فصول سرد سال ماهی فراوان بوده ، پس هفته ای 2 بار به شکل کبابی، داخل فر و یا دودی مصرف نمایید.

اسفناج

اسفناج موجب تحکیم استخوان ها می شود و به سبب دارا بودن ویتانمین های C و E، سیستم ایمنی را تقویت کرده و از ابتلا به سرماخوردگی و آنفلوانزا جلوگیری می کند. به علاوه اسفناج حاوی آهن،کلسیم و منیزیم است که موجب محکم شدن استخوان ها می شود.