همه چیز در مورد ویتامین D

ویتامین D چه برای کودکان و چه بزرگسالان ، از اهمیت زیادی برخوردار است و کمبود آن موجب بروز عوارض جدی برای سلامتی است. به همین علت میزان متعادل بودن ویتامین ها برای بدن بسیار ضروری است.

مطالب موجود در این مقاله 

ویتامین D چیست؟

علائم کمبود ویتامین دی کدامند؟

چه بیماری هایی در اثر کمبود این ویتامین بروز پیدا می کنند؟

فواید این ویتامین ؟

در چه موادی موجود می باشد؟

مضرات میزان بالای ویتامین دی کدامند؟

ویتامین D چیست؟

ویتامین دی در زبان علمی ، کلسیفرول نامیده شده ، محلول در چربی بوده در کلیه ها و بافت چربی ذخیره می شود. یکی از انواع ویتامین ها است. به دو نوع D2 و D3 تقسیم می شوند.

ویتامین دی که از طریق نورخورشید و سایر مواد غذایی دریافت می شود ، در داخل کلیه ها تغییر یافته و به شکل مفید و مؤثرتری به یک ماده ی شیمیایی تبدیل می شود.

علائم کمبود ویتامین دی کدامند؟

کمبود ویتامین دی ، سراسر بدن را تحت تأثیر قرار می دهد . قرار گرفتن در محیط های بسته رژیم های غذایی فاقد ویتامین دی ، همگی باعث می شوند تا 80-90 درصد افراد جامعه از کمبود این ویتامین رنج ببرند.

از شایع ترین علائم کمبود ویتامین دی 

درد کلی بدن ، خستگی ، نداشتن تعادل به هنگام راه رفتن ،درد استخوان ها ، از دست دادن قوت ، ریزش مو ، سر درد ، افسردگی ،تغییر حالات روحی ، بی خوابی ، درد مفاصل و انگشتان ،کبودی زیر چشم ،تعریق زیاد ،کاهش وزن یه سختی ،احساس سرما.

کمبود ویتامین D موجب چه بیماری هایی می شود؟

کمبود این ویتامین موجب بروز سرطان ،خستگی مزمن ،دیابت،فشارخون بالا ،افسردگی،رماتیسم و بیماری های قلبی می شود.

همچنین کمبود این ویتامین تراکم استخوان ها را هم کم می کند.

پوکی استخوان 

استخوان ها هم مثل سایر بافت ها ، دارای بافتی زنده هستند ، کمبود ویتامین دی به مدت طولانی ، باعث تخریب بافت استخوان ها شده ، نرمی یا پوکی استخوان را موجب می شود.

کمبود ویتامین دی در کوردکان موجب راشیتیسم ، در بزرگسالان نرمی استخوان و در افراد مسن پوکی استخوان را به دنبال دارد ، این بیماری باعث کج شدن پاها ، کلفتی مچ دستها و پاها و تغییر در سایر بافت های استخوانی می شود.

کمبود ویتامین دی ، همزمان با تغییر شکل استخوان ها ، موجب درد مفاصل و استخوان ها نیز می شود. برای تقویت استخوان ها ، امگا 3 ، کلسیم ، منیزیم ، پتاسیم و مواد غذایی حاوی ویتامین دی بایستی مصرف شود ، برای اینکه فرد در سنین بزرگسالی دچار عوارض ناشی از کمبود این ویتامین نباشد ، بهتر است در دوران نوزادی از شیر مادر تغذیه کند.

بیماری های قلبی و دیابت 

دیابت ، سکته ی قلبی ، فشار خون بالا ، از جمله بیماری های مربوط به کمبود ویتامین دی می باشد.

سرطان 

کمبود ویتامین دی احتمال ابتلا به سرطان را افزایش می دهد. به خصوص سرطان سینه .

ویتامین دی رابطه ی بین سلوا ها را با یکدیگر افزایش می دهد و مانع از تقسیم شدن سریع سلول ها شده و در نتیجه از افزایش تعداد سلول های سرطانی جلوگیری می کند. سلول های سرطانی و آسیب دیده ، به دلیل دریافت نکردن مواد لازم به مرور زمان از بین می روند.

زنانی که در محیط های بسته زندگی می کنند ، میزان ویتامین دی خونشان حدود 17 میلی گرم است ، در زنانی که مبتلا به سرطان می باشند ، این میزان باید  30 میلی گرم باشد ، احتمال مبتلا شدن به سرطان در زنانی که این میزان بالاتر از 50 میلی گرم است تا 50 درصد کاهش می یابد.

افرادی که در صورت کمبود ویتامین دی ، بیشتر از دیگران ریسک ابتلا به انواع بیماری ها را دارند :

افراد دارای رنگ پوست روشن

بیماران دیابتی

افرادی که در محیط های بسته و با لباس های نسبتا پوشیده زندگی می کنند.

بیمارانی که مشکلات کبد و کلیه دارند.

افراد دارای سوء تغذیه

افرادی که عمل معده داشته اند.

کسانیکه داروی کورتیزون مصرف می کنند.

حد نرمال ویتامین دی چه مقدار باید باشد؟

کمبود شدید ویتامین دی : 12 میلی گرم

کمبود خفیف ویتامین دی : 20 میلی گرم

حد نرمال : 20-50 میلی گرم

بیش از حد نرمال : بالای 50 میلی گرم

فواید ویتامین دی 

محافظت از عضلات و استخوان ها

ویتامین دی از لحاظ سلامت دندان ها و استخوان ها بسیار مهم و ضروری است. جذب کلسیم در روده ها را تسهیل کرده و مانع از فقدان کلسیم در کلیه ها می شود.

استخوان ها از طریق ذخیره کلسیم و توسط جذب ویتامین دی استحکام می یابند.

محافظت در برابر دیابت

ویتامین دی خاصیت محافظت کنندگی در برابر دیابت دارد در کودکانی که به میزان کافی ویتامین دی دارند ، دیابت نوع 1 کم بوده و کودکانی که دچار کمبود این ویتامین هستند ، معمولا مبتلا به دیابت نوع 2 می شوند. همچنین سندروم روده تحریک پذیر نیز در افراد یکه دچار کمبود ویتامین دی هستند ، ظاهر می شود.

محافظت از سیستم گوارشی 

همانطور که قبل هم ذکر شد ، ویتامین دی برای سلول های بدن ضروری و حیاتی است ، این ویتامین به تقویت سیستم گوارشی کمک کرده و در نتیجه مانع از ابتلا به بسیاری از بیماری ها می شود.

محافظت از سلامت قلب 

ویتامین دی سلامت قلب را بهبود می بخشد. در مقابل فشار خون بالا ، بیماری های قلبی و برخی سرطان ها خاصیت محافظت کنندگی دارد.

ویتامین دی در کجاها وجود دارد؟

اصلی ترین منبع ویتامین دی ، نور خورشید است. 95 درصد ویتامین دی مورد نیاز بدن از طریق اشعه ماوراء بنفش خورشید دریافت شده و مابقی از طریق خوراکی ها وارد بدن می شوند. برای دریافت در از طریق نور خورشید ، بایستی به وطر مستقیم زیر نور آفتاب قرار بگیرید نه از پشت پنجره و یا لباس به علاوه ضد آفتاب های spf بالای 20 نیز مانع از جذب ویتامین دی در بدن می شوند.

در فصل تابستان بهتر است صبح و یاعصر در معرض نورخورشید قرار بگیرید، زیرا آفتاب موقع ظهر مضر است.

نیاز به نور خورشید ، بسته به سن ، رنگ پوست و نوع آفتاب گیری از فردی به فرد دیگر متفاوت است. افراد یکه دارای پوست تیره رنگ تری هستند ، در فصل زمستان بهتر است زمان بیشتری زیر نور آفتاب قرار بگیرند.

ویتامین دی در کدام مواد وجود دارد؟

در فصول سرد سال که کمتر نور خورشید به زمین می رسد ، لازم است که موادی که حاوی ویتامین دی هستند را بیشتر مصرف کنیم.

ماهی هایی که حاوی روغن هستند ( سالمون ، تن ، ساردین)

شیر و محصولات لبنی

تخم مرغ

آب میوه های طبیعی

جگر مرغ

روغن ماهی

یونجه جعفری

روزی چند دقیقه زیر آفتاب بمانیم؟

روزانه 10 دقیقه زیر نور خورشید ماندن ، بدون واسطه ، نیاز بدن به ویتامین دی را تأمین می کند.

نوشته شده توسط نسیم فرضعلی پور