اطلاعات مفید در مورد شیر

بهترین شیر پرچرب یا کم چرب خواص شیر زمان مصرف شیر

شیر :

از نوشیدنی های پرطرفدار محصولات لبنی است که سرشار از کلسیم و فسفر بوده و در پیشگیری از پوکی استخوان و نرمی استخوان کمک می کند. مزاج شیر سرد است و به همین دلیل مصرف آن به صورت ناشتا باید با موادی همراه باشد که سردی آن را از ببرد. از جمله مواد مصرفی سودمند که سردی  را از بین می برد خرما، شیره انگور، شیره خرما و عسل می باشد. مصرف اغلب لبنیات در حالت ناشتا توصیه نمی شود، چون ایجاد سردی می کند، خصوصا اول صبح برای کودکان تهوع آور است.در این مقاله اطلاعات مفید در مورد شیر را خواهیم آموخت.

بهترین شیر کدام است؟

شیر هر حیوانی دارای ویژگی های خاصی مثل مزاج است.

تغذیه حیوان و محل زندگی و زمان آفتاب خوردن و سن و رنگ و زمان دوشیدن هم در کیفیت و مزاج شیر موثر است. کلا به صورت میانگین، شیر گاو دارای مزاج معتدل است. شیر گاومیش و شتر گرم است و شیر بز و الاغ سرد است. شیر گاو و گاومیش خاصیت درمانی و غذایی داشته و شیر باقی حیوانات فقط درمانی است.توصیه می شود فقط از شیر این دو حیوان بدون نظر پزشک استفاده کنید.

شیر پرچرب یا کم چرب؟

شیر را باید به همان شکل طبیعی نوشید زیرا شیرهای کم چرب از خاصیت غذایی و دارویی کمتری برخوردارند.به عنوان مثال شخصی که دارای پوکی استخوان است، با شیر پر چرب محلی خیلی زودتر درمان خواهد شد تا شیر کارخانه ای که چربی کمتری دارد.

خواص شیر

شیر دارای مزاج مرطوب است و برای کاهش خشکی و بیماری های خشک مفید است. به عنوان مثال می توان بدخوابی و سبک بودن خواب که ناشی از خشکی است را با خوردن شیر بهبود بخشید. همچنین برای بهبود خشکی پوست و خارش و شوره سر و سرفه خشک و صدای مفاصل مفید است. از دیگر فواید شیر می توان به تقویت قلب و مغز و کبد و رفع سوزش ادرار اشاره کرد و همچنین دارای خاصیت ضد سم است. مصرف مداوم آن با عسل برای اصلاح رنگ صورت و رفع وسواس مفید است. در مناطقی که هوا دارای خاک یا آلاینده هاست، مردم باید شیر بنوشند تا از خطرات هوا در امان باشند.

زمان مصرف شیر

بهترین زمان برای مصرف شیر، زمانی است که هوا تاریک باشد چون مصرف شیر در صبح در بعضی افراد باعث معده درد و حالت تهوع می شود. بهتر است پس از خوردن شیر تا ۲۰ دقیقه از خوابیدن و خوردن پرهیز کرد تا موجب رفلاکس معده و واکنش شیمیایی با غذاهای دیگر نشود. افرادی که با خوردن شیر دچار حالت تهوع می شوند باید شیر را با عسل و بصورت گرم کرده بنوشند.