فندق 

فندق که با نام فیلبرت هم شناخته می شود، یکی از اجزای آجیل است که از درخت فندق به دست می آید و بیشتر در کشورهای ترکیه، ایتالیا، اسپانیا و ایالات متحده کشت می شود. مزه ای شیرین دارد و می توان آن را به صورت خام یا برشته مصرف کرد. همانند سایر اجزای آجیل، این دانه نیز سرشار از مواد مغذی بوده و دارای مقدار زیادی پروتئین، ویتامین، مواد معدنی و چربی می باشد.دارای ترکیبات بسیار قوی از مواد مغذی می باشد که سرشار از کالری زیاد بوده و برای سلامتی انسان بسیار مفید است.

هر 28 گرم فندق یا حدودا 20 مغز فندق دارای مواد زیر می باشد

کالری 176
چربی 17 گرم
پروتئین 4.2 گرم
کربوهیدرات 4.7 گرم
فیبر 2.7 گرم
ویتامین E 21% مقدارمجاز روزانه
تیامین 12% مقدارمجاز روزانه
منیزیم 12% مقدارمجاز روزانه
مس 24% مقدارمجاز روزانه
منگنز 87% مقدارمجاز روزانه

ویتامین های موجود در فندق

فندق دارای ویتامین B6، فسفر، پتاسیم، زینک، آهن، امگا6 و امگا 9 می باشد. منبع بسیار غنی از آنتی اکسیدان می باشد. آنتی اکسیدان از بدن در مقابل استرس که سلول های بدن را تخریب می کند و باعث پیری زود رس، سرطان و بیماری های قلبی می شود محافظت می کند و کلسترول خون را کاهش می دهد. توصیه می شود فندق را با پوست و به صورت خام مصرف کنید.

خوردن آجیل برای سلامتی قلب مفید است زیرا آجیل سرشار از آنتی اکسیدان و چربی های مفید غیر اشباع شده است که کلسترول خون را کاهش می دهد. همچنین آن به دلیل دارا بودن مقدار زیادی از فیبر، آنتی اکسیدان، پتاسیم و منیزیم باعث تنظیم فشار خون می شود.

این دانه دارای ترکیبات مفیدی است که باعث تنظیم قند خون می شود، گرچه تحقیقات در این زمینه محدود بوده و نیاز به بررسی های بیشتری دارد.در کل ،یک ماده غذایی عالی و خوشمزه، سرشار از مواد مغذی وجود دارد که به آسانی می توان آن را بین وعده های غذایی خود قرار داد.