پلاستیک

به طور معمول در قسمت پایین هر ماده پلاستیکی، درون مثلث عددی درج شده است که این عدد بیانگر نوع پلاستیک استفاده شده برای محصول است. تمامی پلاستیک ها قابلیت بازیافت ندارند و ممکن است استفاده مجدد آنها برای سلامتی انسان مضر باشد. پلاستیک ها 7 نوع دارند که آشنایی با آنها، ما را در انتخاب صحیح یاری می کند.

عدد 5 یا PP :

پلی پروپیلن سخت و بسیار سبک است و کیفیت بسیار بالایی در برابر حرارت زیاد دارد. این نوع ظروف پلاستیکی از محتویات درون خود در برابر رطوبت، مواد روغنی و مواد شیمیایی محافظت می کند. پلی پروپیلن غلات را خشک و تازه نگه می دارد. از این نوع در ساخت پوشک یک بار مصرف، سطل، ظروف نگهداری ماست و کره، بسته بندی چیپس، نی، نوار و طناب بسته بندی استفاده می شود. این نوع  تحت شرایط ویژه قابل بازیافت است و پس از بازیافت در ساخت باتری، سطل و سینی استفاده می شود و امروزه بیشتر از سایر انواع مورد بازیافت قرار می گیرد. همچنین از نظر استفاده مجدد سالم است و خطری برای سلامتی انسان ندارد.

عدد 6 یا ps :

پلی استایرن، پلاستیک ارزان و سبک وزنی است که به راحتی شکل می پذیرد و در جاهای بسیاری مورد استفاده قرار می گیرد. از این پلاستیک اغلب در ساخت لیوان های پلاستیکی فومی، ظروف غذای تاشو، جعبه های تخم مرغ، کارد و چنگال پیک نیک، بسته بندی های فومی و فوم های ریز جهت محافظت از محتویات جعبه ها در حمل و نقل استفاده می شود. همچنین در ساخت عایق فوم سخت، ورقه لایه های زیرین کف پوش در ساخت و ساز خانه مورد استفاده قرار می گیرد. از آنجا که پلی استایرن ساختاری ضعیف و فوق العاده سبک دارد، به راحتی می شکند و سرتاسر محیط زیست را فرا می گیرد. امروزه سواحل سرتاسر جهان با این گونه از پلاستیک ها آلوده شده و زندگی گونه های دریایی بیشماری به دلیل این نوع پلاستیک مختل شده و سلامتشان به خطر افتاده است. پلی استایرن ممکن است موجب بروز سرطان شود به خصوص زمانی که در مایکروویو تحت دمای گرم قرار می گیرد، مواد شیمیایی موجود در پلی استایرن با سلامت انسان و ایجاد اختلال در عملکرد سیستم تولید مثل در ارتباط است. این محصولات زیاد مورد بازیافت قرار نمی گیرند، با اینکه تکنولوژی بازیافت پلی استایرن وجود دارد ولی خیلی کم مورد بازیافت قرار می گیرد. با وجود اینکه آگاهی در زمینه مصرف پلاستیک ها در میان مصرف کنندگان رشد کرده است با این حال اغلب پلی استایرن به وفور مورد استفاده مجدد قرار می گیرد. در صورت امکان باید از مصرف پلی استایرن اجتناب شود.

عدد 7 یا OTHER :

بی پی ای ، پلی کربنات و لکسان، این دسته از پلاستیک ها دارای پروتکل استانداردی برای استفاده مجدد و بازیافت نیستند. چنانچه در ظروف حاوی BPA مواد غذایی یا نوشیدنی ریخته شود، احتمال بالقوه ای وجود دارد که مواد شیمیایی خود را درون محتویات ظرف آزاد کند. پلاستیک های شماره 7 برای بطری های نوزادان، بطری خنک نگه دارنده آب و قطعات ماشین مورد استفاده قرار می گیرند. نسل جدیدی از پلاستیک های کمپوست، ساخته شده از پلیمر های زیستی مانند نشاسته ذرت، در حال توسعه به عنوان جایگزین پلی کربنات هستند که همانند پلی کربنات ها در دسته 7 قرار می گیرند و ممکن است مصرف کننده را گمراه کنند. این پلاستیک ها دارای حروف اختصاری PLA هستند که نزدیک علامت بازیافت زیر ظرف حک می شود. پلاستیک های شماره 7 قابل استفاده مجدد نیستند مگر اینکه حروف PLA بر روی آن درج شده باشد. در کل تا جایی که ممکن است بهتر است از ظروف پلاستیکی که عدد 7 روی آن درج شده اجتناب کنیم به خصوص در مورد کودکان این امر الزامی است.

پلاستیک های با شماره 1،2،4 برای استفاده مناسب بوده و حتما باید فاقد BPA باشند.