خرما

خرما

شاید قدیمی ترین میوه ای باشد که در خاورمیانه کشت می شود ، محققان معتقدند که در ابتدا در حاشیه خلیج فارس کشت شده باشد.اندازه هر خرمای معمولی به 7-3 سانتی متر می رسد.میوه های نرسیده به رنگ قهوه ای کمرنگ یا قرمز هستند. میوه های رسیده به رنگ قهوه ای تیره یا سیاه بوده و نسبت به حالت نارس ، شیرین تر هستند و چروک هایی روی میوه ها شکل می گیرند.ا

نواع زیادی وجود دراد که به طور کلی در 3 گروه جای می گیرند 

نرم ، نیمه خشک و خشک.دارای بافت  ، نرم و شیرین  و کمی حالت جویدنی دارد.تمام انواع آن دارای هسته می باشند ولی برخی انواع بدون هسته هم اکنون به فروش می رسند.مسلمانان اغلب در ماه رمضان روزه هایشان را با خرما افطار می کنند.

خواص و فواید بسیار زیاد خرما 
1. درمان آنمی ( کم خونی

 بیماری ای است که در اثر کمبودن تعداد گلبول های قرمز که به علت کمبود آهن به وجود می آید .بهترین درمان خانگی برای کم خونی است.

2. استحکام استخوان ها 

به علت داشتن مواد معدنی از جمله : سلنیوم، منگنز ، مس و منیزیم باعث درمان پوکی استخوان ( استئوپوز) تا حدی می شود.

3. جلوگیری از سرطان شکم 

سرطان های مربوط به شکم شامل: کلیه، رحم، تخمدانها، کبد، روده ها و پانکراس می شود که تحقیقات نشان می دهند که مصرف خرما تا حد زیادی از مبتلا شدن به این بیماری ها جلوگیری می کند.

4. مفید برای قلب 

خیساندن خرما از شب قبل و خوردن چند عدد از آنها در طول روز که بهتر است قبل از خوردن صبحانه باشد، باعث تقویت قلب می شود، به علاوه منبع غنی از پتاسیم است که تحقیقات نشان می دهند باعث کاهش سکته قلبی و دیگر بیماری های قلبی می شوند. همچنین باعث کاهش کلستروب بد LDL می شود.

5. درمان آلرژی 

حاوی گوگرد طبیعی است که به ندرت در غذاها یافت می شود، گوگرد طبیعی فواید سلامتی فراوانی دارد که باعث کاهش علائم حساسیت فصلی می شود.

6. درمان شب کوری 

مصرف روزانه خرما ، سلامت چشمها را تضمین می کند بنابراین از بیماری هایی مثل شب کوری جلوگیری می کند. می توانید چند عدد برگ خرما را دور چشمهایتان قرار دهید تا از شب کوری در امان بمانید.

7. کمک به افزایش وزن 

چنانچه کمبود وزن دارید، خرما بهترین گزینه برای شما است.خرما منبع غنی شکر، پروتئین و بسیاری از ویتامین های ضروری است. مصرف خرما به همراه خیار رنده شده و له شده ، کمک می کند تا وزن سالم و ثابتی داشته باشید و دچار سوء تغذیه نشوید.

8. سلامت دندانها 

حاوی فلوئوراید می باشد که ماده شیمیایی مهمی است که با پاک کردن پلاک ها از روی دندانها ، مانع از پوسیدگی دندان شده، همچنین باعث استحکام مینای دندان می شود.

فواید پوستی مربوط به خرما 
9. داشتن پوستی سالم 

خرماهای قرمز منبع وسیع ویتامین ث و فلاونوئیدها هستند که باعث دوام حالت الاستیکی و انعطاف پذیری پوست می شود. همچنین حاوی ویتامین B5 می باشد که از پارگی و کشیدگی پوست جلوگیری می کند.

10. خاصیت ضد پیری 

منبع غنی آنتی اکسیدان است که در مقابل رادیکالهای مضری که در بدن وجود دارند مبارزه کزده، بنابر این از پیری زودرس پوست جلوگیری می کند. ویتامین ث موجود در خرما به شدت از چین و چروک افتادن بر روی پوست جلوگیری می کند.

فواید خرما در مورد موها 
11. موهایی سالم تر 

سرشار از ویتامین است، به خصوص ویتامین B5 که برای سلامت موها بسیار ضروری است. کمبود ویتامین B5  مشکلات مربوط به موها را از جمله، ریزش، شکنندگی و موخوره را ایجاد می کند.

انواع خرما :

1.پیارم : گران ترین نوع موجود در ایران.
2. مضافتی : رایج ترین نوع  که در ایران مصرف می شود.
3. گنتار( Gantar)
4. استعمران
5. شاهانی
6. زاهدی
7. کبکاب
8. ربی
9. برهی ( Barhi )
10. آل مهتری
11 . خضراوی
12. خاصویی
13.مرداسنگ
14. عجوه ( Ajwa )
15 . انبارا ( Anbara )
16. ساغای ( Saghai )
17 .خدوری ( Khadravi)
18. مدژول ( Medjool)
19. خُلاص
20. دلگت نور ( Delget Noor ) این نوع مخصوص عربستان است و بخاطر قسمت زردرنگش که گویا نوری داخلش هست به این نام مشهور شده است.