بستنی نیتروژنی 

بستنی نیتروژنی 

بستنی تنها یک دسر نیست، بلکه یک هنر و علم زیبایی است. این روزها بستنی نیتروژنی به یکی از خوردنی های پرطرفدار و خوشمزه به خصوص در فصل تابستان تبدیل شده که حتی بیشتر از بستنی های سنتی مورد پسند انسانها قرار گرفته است.

نحوه تبدیل نیتروژن مایع 

ایده استفاده از نیتروژن مایع برای ساخت بستنی در چند دهه اخیر رواج پیدا کرده است. سؤالی که همیشه پرسیده می شود این است که آیا واقعا بستنی نیتروژنی بی خطر است؟خب نگران نباشید، نیتروژن استفاده شده در بستنی ها نه تنها بدون طعم، بدون عطر و بدون رنگ است، بلکه بدون خطر هم می باشد. نقطه جوش نیتروژن مایع، 196- درجه سلسیوس می باشد. نیتروژن مایع در کمتر از 1 دقیقه باعث تولید بستنی می شود. چون سرعت این فرآیند سیار زیاد می باشد، کریستالهای یخی که که باعث شکل گیری بستنی نیتروژنی می شوند، در مقایسه با دانه های یخی به کار رفته در بستنی های سنتی بسیار ریزتر هستند، که این عمل باعث تولید بستنی هایی با بافت نرم تر و حالت کشی تر می شود.

مقایسه بستنی نیتروژنی با سایر بستنی ها 

بستنی نیتروژن عاری از هر گونه مواد افزودنی است، در نتیجه هم از لحاظ ارزش غذایی سالم تر و هم همیشه تازه می باشد. از آنجاییکه نیتروژن مایع باعث منجمد شدن سریع شیر می شود، در نتیجه در ساخت این بستنی می توان از شیر کم چرب نیز استفاده کرد که برای افراد دارای رژیم غذایی خاص نیز مناسب است.

2 نکته مهم در مورد بستنی نیتروژنی 

  • حالت کشسانی و خمیری تر نسبت به بستنی های سنتی دارد.در کل بستنی ها همه خوشمزه هستند ، تنها ایراد بستنی های سنتی، ماندن طولانی مدت در فریزرهای ساخت بستنی است که طعم تازه بودن را از دست می دهند، در حالیکه در روش ساخت بستنی های نیتروژنی، یخ زدن فوری، از شکل گیری بلورهای یخ برروی بستنی جلوگیری می کند، که این عمل سبب کش دار بودن و نرم شدن بیشتر بافت بستنی می شود.
  • بستنی هایی که توسط دستگاه ساخته می شوند، 50 درصد وزنشان متشکل از هوا است. ولی بستنی های نیتروژنی که توسط دست ساخته می شوند، سنگین تر هستند. بستنی سنگین تر، دیرتر ذوب می شود، پس بستنی نیتروژنی مدت زمان بیشتری در دمای اتاق ماندگاری دارد.