سوربیتول چیست ؟

سوربیتول 

قند الکلی است که در میوه هایی مثل سیب، گوجه سبز، گیلاس و انگور و میوه های دانه دار و بدون دانه وجود دارد و یک کربوهیدرات طبیعی است.خاصیت طعم دهندگی سوربیتول نصف ساکارز بوده و از لحاظ کالری، به اندازه کالری شکر مصرفی روزانه ما است. سفید پودر جاذب رطوبت، به صورت گرانولی یا تکه های کوچک، دارای مزه شیرین، فرم معمولی آن در ۹۶ درجه سانتی گراد ذوب می شود. میزان شیرینی این پودر ،۵۰ تا ۶۰ درجه است و نسبت به میزان شیرینی ساکارز (۱۰۰درجه ) کمتر می باشد.

پس از جذب سوربیتول از طریق بدن، تبدیل به فروکتوز می شود که حالت مایع شدن و شکل گیری بسیار بالایی دارد.خاصیت چسبندگی و رطوبت رسانی و دارا بودن ویتامین های B12  ، B1 و C باعث شده تا از آن در صنعت تولید شیرینی استفاده شود. به راحتی در آب حل شده ولی در الکل، متانول و استیک اسید به سختی حل می شود. سوربیتول پرمصرف ترین قندالکلی بوده و یکی از مشتقات گلیکوز می باشد.

در صنعت غذاسازی به عنوان طعم دهنده و حفظ رطوبت مواد غذایی، ساخت خمیر دندان، آدامس، پاستیل های جلوگیری کننده از سرفه، لوازم آرایشی و محصولات مرتبط با توتون، از  سوربیتول استفاده می شود.به دلیل اینکه در میزان سطح انسولین خون تأثیری ندارد، برای افراد دارای دیابت مشکلی ایجاد نمی کند.از این پودر همچنین به عنوان ملین استفاده می شود.