هرآنچه که باید در مورد گلوکز بدانید

شاید گلوکز را با نام قند خون بشناسید.گلوکز مکانیسم بدن را در حد ایده آل برای انجام سوخت و ساز نگه می دارد. زمانی که گلوکز بدن در سطح بهینه قرار دارد ، همه چیز به خوبی پیش می رود ولی چنانچه از حد متعادل خارج شود ، شاهد تغییراتی در بدن خواهید بود.

خب ، دقیقا گلوکز چیست؟

گلوکز یکی از ارجح ترین سوخت های بدن است. ساده ترین نوع کربوهیدرات بوده به همین دلیل منوساکارید است ، یعنی یک نوع شکر دارد. منو ساکارید های دیگر شامل فروکتوز ( قند میوه ) گالاکتوز ( قند محصولات لبنی ) و ریبوز ( قندی است که به طور طبیعی در بدن تولید می شود ) منابع گلوکز شامل نان ، میوه ها ، سبزیجات و محصولات لبنی است.

بدن برای انرژی نیاز به گلوکز دارد ، ولی بهتر است که در مصرف محصولات دارای گلوکز اعتدال را رعایت نمایید.

بدن چگونه گلوکز را پردازش می کند؟

بدن به طور ایده آل ، باید روزی چندین بار گلوکز پردازش کند . زمانی که غذا می خوریم ، بدن فورا شروع به انجام عملیات میکند ، آنزیم ها به کمک پانکراس ، شروع به عملیات تجزیه کردن می کنند. پانکراس هورمون انسولین تولید می کند.

یکی از علل اینکه دیابت اتفاق می افتد، این است که پانکراس انسولین تولید نمی کند . در این مورد ، باید از بیرون انسولین وارد بدن شود و این عمل از طریق تزریق انجام می گیرد.

یکی دیگر از علل دیابت، مقاومت انسولین است ، زمانی که کبد قادر به تشخیص انسولین نیست ، بدن مقادیر اضافی گلوکز را تولید می کند.  کبد مهم ترین عضو بدن برای کنترل شکر است ، چرا که گلوکز را ذخیره کرده و به هنگام نیاز تولید می کند.

میزان گلوکز را چگونه تست  کنیم ؟

تست میزان برای افراد دارای دیابت بسیار مهم است. یکی از راههای تست گلوکز خون در خانه ، با استفاده از سوزنی به نام لانست است که نوک انگشت را سوراخ می کند و یک قطره خون روی دستگاه قرار می گیرد . در کمتر از 20 ثانیه نتیجه نشان داده می شود.

سطح نرمال گلوکز چند است؟

افرادی که دیابت دارند ، بایستی مراقب میزان سطح گلوکز خون خود باشند. قبل از غذا خوردن ، این میزان 90 تا 130 میلی گرم است ، بعد از 1 الی 2 ساعت باید کمتر از 180 میلی گرم شود.

دلایل زیادی وجود دارد که منجر به بالا رفتن زیاد سطح قندخون می شوند ، برخی از آن ها شامل :

*غذای سنگین

*استرس

*بیماری

*فقدان فعالیت های فیزیکی

*فراموشی مصرف داروهای دیابت

زمانی که میزان گلوکز بالا یا پایین باشد ، چه کاری باید انجام دهید ؟

در شرایطی که سطح گلوکز بالا باشد ، توسط انسولین می توان کاهش داد . زمانی که این میزان پایین تر از سطح نرمال باشد ، یعنی کمتر از 70 میلی گرم ، این حالت هیپو گلی کمیا نامیده می شود. هیپو گلی کمیا زمانی اتفاق می افتد که افراد دارای دیابت از مصرف داروها اجتناب کنند همچنین زمانی که افراد کم تر از حد نرمال غذا بخورند و بیش تر ورزش کنند.

خوردن گوشت و نوشیدن آب میوه ، در افزایش سطح گلوکز مؤثر است.

تفاوت بین ساکارز ، فروکتوز و گلوکز چیست؟

چنانچه قصد دارید که مصرف شکر را قطع کنید ، شاید بهتر باشد بدانید که چه نوع شکری را باید حذف کنید. ساکارز ، گلوکز و فروکتوز ، سه نوع قندی هستند که کالری های یکسانی دارند ، همگی به طور طبیعی در میوه ها ، سبزیجات ، محصولات لبنی و دانه ها وجود دارند ، همچنین به عنوان ماده ی افزودنی نیز به محصولات اضافه می شوند. تنها تفاوت آن ها در ساختار شیمیایی  و نوع هضمشان در بدن و نحوه تأثرگذاری آن ها بر بدن است.

در این مقاله به بررسی تفاوت ساختارهای شیمیایی ساکارز ، فروکتوز و گلوکز می پردازیم.

ساکارز از گلوکز و فروکتوز تشکیل شده است.

ساکارز نام علمی قند و شکر است. قند به دودسته تقسیم می شود :

مونو ساکارید و دی ساکارید

دی ساکارید ها از دو مونو ساکارید به هم پیوسته تشکیل می شوند.

ساکارز،دی ساکاریدی است که از یک گبوکز و یک فروکتوز تشکیل شده است.

ساکارز شیرین تر ازگلوکز و کم شیرین تر از فروکتوز است.

گلوکز

گلوکز قند ساده ای است که منبع پایه ای اصلی انرژی بدن است.

مونوساکارید ها از یک واحد قند تشکیل می شوند. پس به واحد کوچکتری نمی توانند تبدیل شوند . کربوهیدرات ها توسط مونوساکارید ها تشکیل می شوند.

گلوکز اغلب  به عنوان افزودنی در قالب دکستروز اضافه می شود که از نشاسته ی ذرت استخراج می شود.گلوکز کم شیرین تر از ساکارز و فروکتوز است.

فروکتوز

فروکتوز یا قند میوه ، همانند گلوکز ، مونوساکارید است. به طور طبیعی در میوه ها ، عسل و بیشتر گیاهان ریشه ای وجود دارد.

فروکتوز از نیشکر ، چغندر قند و ذرت استخراج می شود.

شربت ذرت با فروکتوز بالا از شربت ذرت تهیه می شود و این شربت نسبت به شربت ذرت معمولی فروکتوز و و گلوکز کمتری دارد.

از بین 3 قند ، فروکتوز ، شیرین ترین بوده و کمترین تأثیر را بر میزان قند خون دارد.

به طور متفاوت جذب و هضم می شود.

بدن انسان مونوساکارید ها و دی ساکاریدها را به طور متفاوت جذب می کند.

از آنجایی که مونوساکاریدها و دی ساکارید ها در ساده ترین حالت موجود می باشند. نیازی به شکسته شدن ندارند ، به طور مستقیم وارد جریان خون می شوند.

از طرف دیگر ، دی ساکارید ها مثل ساکارز ، قبل از جذب شدن باید به مونوساکاریدها شکسته شوند.

جذب و مصرف گلوکز

گلوکز به طور مستقیم وارد جریان خون شده سریعتر از 2 قند دیگر ، موجب بالا رفتن قند خون می شود ، که تولید انسولین را تسریع می کند.

گلوکز برای وارد شدن به جریان خون ، به انسولین نیاز داردو زمانی که گلوکز وارد سلول ها شد ، یا برای تولید انرژی فورا مورد استفاده قرار می گیرد و یا تبدیل به گلیکوژن شده و توسط کبد ذخیره می شود.

بدن به طور مرتب مزان قند خون را کنترل می کند ، زمانی که قند خون پایین بیاید، گلیکوژن های ذخیره شده ، شکسته شده و وارد جریان خون می شود.

بهتر است میزان قند دریافتی روزانه تان را کاهش دهید . هیچ لزومی ندارد که قندهای طبیعی را از برنامه غذایی حذف کنید ، میوه ها، سبزیجات و محصولات لبنی همگی دارای قند طبیعی  می باشند.این مواد غذایی حاوی ویتامین ها ، فیبر و آب می باشند.

یک عدد نوشابه حدود 30 گرم قند دارد. همین یک عدد کافی است تا از میزان نرمال قند دریافتی روزانه خیلی بالاتر بروید.

شکرهای افزوده شده نه تنها در غذاهای شیرین مثل بستنی و شیرینی جات ، بلکه در غذاهایی که حتی انتظارشو ندارید هم وجود دارند ، چاشنی ها ، سس ها و غذاهای منجمد.

به یاد داشته باشید که در تمامی غذاهای فراوری شده شکر افزوده موجود می باشد. 50 نوع مختلف شکر مخفی روی بسته بندی محصولات موجود می باشد. بهترین راه برای اجتناب از مصرف شکرهای افزوده ، مصرف غذاهای سالم و بدون فرآوری شده می باشد.

توسط نسیم فرضعلی پور