3 روش مؤثر برای جلوگیری از سرریز شدن شیر

چقدر زیبا است از کوچه پس کوچه های روستایی برای پیدا کردن شیرفروش محله، عبور کردن.بوی علف های خشکی که چند متر دورتر سوزانده شده اند، بوی گوسفندانی که شاید کمی قبل تر از شما از آنجا عبور کرده اند، چه حس خوبی دارد، وقتی از مغازه ی شیر فروش خارج می شوید، چند توصیه می کند، شیر را داخل دستمال ظریفی بریزید و صاف کنید، قبل از ریختن داخل قابلمه حتما یکبار بشویید تا شیر به ته قابلمه نچسبد، چقدر زیبا است از بزرگان این توصیه ها را شنیدن. دقیقا مثل میراثی که باید نسل به نسل منتقل شود. شیر های پاستوریزه شاید گزینه ی مناسبی برای تهیه ی ماست های خانگی نباشد.

این روزها خیلی شنیده ایم که شیرهای غیر پاستوریزه، به دلیل نداشتن فرآیندهایی که در کارخانه ها برروی شیرهای پاستوریزه انجام می شوند، از لحاظ دارا بودن ویتامین ها، گزینه ی بهتری هستند. ولی دت داشته باشید که حتما از شیرفروش های مورد اعتماد، شیر باز بخرید، چون برخی شیرهای باز حاوی میکروب هایی هستند که در صورت ورود به بدن انسان شاید تا آخر عمر دچار التهابات روده خواهید شد.

بعد از اینکه از جای مطمئنی شیر باز تهیه کردید، برای جلوگیری از سرریز شدن به هنگام جوشیدن، این 3 نکته را به کار بگیرید. هرچی هم باشه لطفا شیر را روی اجاق فراموش نکنید، ممکنه سرریز نشه ولی قهر میکنه :)

1.یک قاشق چوبی داخل قابلمه قرار بدید

قرار دادن یک قاشق چوبی یکی از مشهورترین، امن ترین و راحتترین روشها برای جلوگیری از سرریز شدن شیر و یا هر مایع دیگری به هنگام جوشیدن، است. غذاهایی مثل عدس، ماکارونی، برنج و…

فرآیند جوشیدن از قسمت مرکزی ظرف با حباب های بزرگ، شروع می شود، با قرار دادن قاشق چوبی مانع از ایجاد حباب ها و سرریز شدن شیر می شود… ولی ی ی ی ی ی خب برای مدتی نه 1 ساعت :)

2.چرب کردن کناره های قابلمه با ، کره

زمانی که مولکول های شیر به نقطه ی جوش می رسند ، درست مثل زمانی که در استخر به زیر آب رفته اید ، بعد با یک حرکت ، شربه ی پا به کف استخر ،به سرعت به سطح آب می رسید ،تمایل دارند که خیلی سریع افزایش ارتفاع داده و از کناره های قابلمه سرریز شوند ، از آنجایی که نمی خوایهم با اضافه کردن موادی ، نقطه ی جوش شیر را افزایش دهیم ، پس خودمان دست به کار می شویم ، برای این منظور کره را به صحنه دعوت می کنیم ، بعد از اینکه شیر را داخل قابلمه ریختید ، کناره های ظرف را با کره چرب کنبد ، به همین راحتی

3.داخل قابلمه ظرف شیشه ای / چینی قرار بدید

بعد از ریختن شیر داخل قابلمه شرف شیشه ای یا چینی مقاوم در برابر حرارت را قرار دهید.وقتی ذرات شیر در برابر حرارت تمایل به رفتن به سمت بالا دارند، در مقابل این عمل ظروف چینی بی تفاوت می مانند؟مسلما خیر ، به محض بالا رفتن دمای شیر ، ظرف چینی شروع به صدایی مثل تق تق می دهد ، این یعنی وقتش رسیده که سری به شیر بزنید.

توسط نسیم فرضعلی پور