لیستی از چند ماده دارای چربی مفید و در عین حال بالا

تا اسم روغن و چربی می آید ، تمام چربی های مضر به ذهنمان خطور می کند ، در صورتیکه بسیاری از آن ها هیچ ضرری نداشته و برعکس مفید هم هستند .

نکته :

چنانچه ناراحتی خاصی دارید و یا از رژیم غذایی به خصوصی پیروی می کنید ، بهتر است قبل از مصرف ، حتما با پزشکتان در میان بگذارید.

ماهی

وقتی فصل ماهی فرا می رسد ، بحث در مورد اینکه کدام ماهی را چه موقع مصرف کنیم ، داغ می شود. زیرا روغن انداختن ماهی مهم است. همه ی ماهی ها جدا از گونه های متفاوتی که دارند ، همگی حاوی امگا 3 هستند . اسید چرب امگا 3 ، عملکرد قلب ، مغز و بسیاری از ارگان های بدنمان را بهبود می بخشد. روغن ماهی به شکل مکمل نیز همین خاصیت را دارا می باشد.

بخاطر جوش نزدن ، این ها را کنار نگذارید : فندق ، گردو ، بادام

این مغزها دارای اسیدهای چرب مفید می باشند و به همین سبب باعث کاهش کلسترول ، تقویت حافظه و کاهش ریسک ابتلا به بیماری های قلب و ریه را به مقدار زیاد زیاد کاهش می دهد.لبته در طول یک روز بیشتر از یک کف دست از این آجیل ها نخورید.

زیتون سیاه

متأسفانه علی رغم فواید بسیار زیاد زیتون سیاه ، ما ایرانی ها کمتر سراغ این گیاه پرخاصیت می رویم. زیتون سرشار از اسیدهای چرب غیراشباع است.به همین سبب در حفظ سلامت قلب مؤثر است و علاوه بر این به دلیل دارا بودن خاصیت آنتی اکسیدان ، در ازبین بردن انواع سرطان بسیار مؤثر واقع می شود.

شکلات تلخ

درست است که شکلات معمولی حاوی کالری بالایی است ولی وقتی بحث شکلات تلخ می شود ، قضیه کمی فرق می کند. شکلات تلخ سرشار از اسیدهای چرب غیراشباع است که این روغن های پرخاصیت موجب تقویت سیستم عصبی و سیستم گوارشی می شوند. پس با خیال راحت و البته به اندازه ، نوش جان کنید.

نه به صورت سرخ کرده : تخم مرغ

همیشه در مورد مصرف تخم مرغ بحث وجود داشته است ، سفیده تخم مرغ بهتر است یا زرده؟ همه ی این بحث ها را کنار گذاشته در مورد چربی موجود در تخم مرغ تحقیق خواهیم کرد. به طور میانگین در یک تخم مرغ ، 5 گرم چربی موجود است. به علاوه به مقدار فراوان حاوی اسیدهای چرب امگا 3 می باشد.

تخمه کدو و چیا

تا اسم تخمه میاد ، فوری تخمه آفتابگردان های شور به ذهن می رسد ، در حالی که بهتر است از تخمه های کدوی خام تفت داده نشده و بدون نمک ایتفاده نمایید. انواع تخمه ها مثل کدو ، هندوانه ، چیا دارای اسیدهای چری امگا 3 هستند. درسته که میزان چربی موجود در این دانه ها زیاد است ، ولی این چربی ها مفید هستند.

نوشته شده توسط نسیم فرضعلی پور