قانون 5 ثانیه : بهانه ای برای خوراکی هایی که روی زمین افتاده اند

یکی از قانون هایی که معلوم نیست از کجا آمده و تقریبا همه کورکورانه پیروی می کنند، قانون 5 ثانیه است. طبق این قانون، هرچیزی که روی زمین افتاد، اگر قبل از 5 ثانیه بردارید، کثیف نشده و می توانید با خیال راحت نوش جان کنید!

این موضوع آنقدر جدی گرفته شده است که در سال 2003 در دانشگاه ایلینویز تحقیقی در این رابطه انجام گرفت، طبق این تحقیق، امروزه 70 درصد زنان و 65 درصد مردان آگاهانه یا ناآگاهانه از این قانون استفاده می کنند. این قانون در مورد شکلات و شیرینی جات بیشتر مورد استفاده است. یعنی وقتی میوه یا سبزی روی زمین می افتد، مستقیم داخل سطل زباله انداخته شده ولی در مورد شکلاتها باور بر این است که، ( این که قابل خوردنه ، پس می خورم ! )

همچنین در همان تحقیق که انجام شد، هربار که خوراکی ای روی زمین می افتد، حتی در کمتر از 5 ثانیه، از طرف باکتری ها و میکروبها مورد حمله قرر می گیرد.

در سال 2006، تحقیق دیگری انجام شد که در آن، آزمایشی در مورد اینکه آیا باکتری سالمونلا به ماکارونی یا سوسیس هایی که روی فرش، پارکت و سرامیک می افتد، می چسبند یا نه ؟ جواب، باکتری سالمونلا به مدت 4 هفته روی زمین و مکان های خشک زنده می ماند و به محض افتادن ماده ی غذایی روی زمین، به آن می چسبد، نمیگه ” بذار 5 ثانیه صبر کنم بعد ” :)

در آخر در آزمایشی که در کانال دیسکاوری انجام شد، در تعداد باکتری هایی که بین 2 ثانیه تا 6 ثانیه به غذا ها منتقل می شوند، فرق چندانی وجود ندارد. یعنی مواد غذایی ای که روی زمین می افتند، کمتر از 5 ثانیه هم باشد ، باکتری ها روی غذا چسبیده و وارد معده می شند . بهتره دور بیندازید.

نوشته شده توسط نسیم فرضعلی پور