هیالورونیک اسید

هیالورونیک اسید که با نام هیالورونان نیز شناخته می شود، ماده ای شفاف و چسبناک است که توسط بدن تولید می شود. بیشترین مقدار موجود این ماده در پوست، بافت ها و چشم ها موجود می باشد. اصلی ترین وظیفه ی این ماده، حفظ آب برای بافت ها و رطوبت آن ها می باشد. هیالورونیک اسیدکاربردهای متفاوت دارد، بسیاری از افراد از این ماده به عنوان مکمل استفاده می کنند ، ولی به عنوان سرم پوست قطره های چشمی نیز مورد استفاده قرار می گیرند.

در این مقاله 6 فایده ی هیاولورنیک اسید را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

1.افزایش سلامت پوست

هیالورونیک موجب ایجاد پوستی سالم تر و انعطاف پذیر تر می شود. نصف کل هیالورونیک اسید موجود در بدن در پوست موجود می باشد، که برای مرطوب ماندن نیاز به آب دارد، در حالی که فرآیندافزایش سن و قرار گرفتن در معرض اشعه ی ماوراء بنفش خورشید، دود سیگار و آلودگی میزان هیالورونیک پوست را کاهش می دهد.مکمل های هیالورونیک اسید از طریق جلوگیری از این کاهش به وسیله ی افزودن میزان بیشتر هیالورونیک اسید کمک می کند.دوزهای 120-240 میلی گرم هرروز ، در عرض یک ماه تغییرات چشمگیری در میزان رطوبت پوست و کاهش خشکی پوست خواهد داشت.پوست مرطوب، چین و چروک خیلی کمتری خواهد داشت، زمانی که به صورت موضعی به پوست مالیده شود،سرم های هیالورونیک موجب کاهش چین و چروک ها، قرمزی ها و التهابات پوستی می شود.

2.تسریع بهبودی زخم ها

هیالورونیک اسید نقش زیادی در بهبودی زخم ها خواهد داشت. به طور طبیعی در پوست وجود دارد. زمانی که قسمتی از پوست دچار زخم شود،میزان این اسید در آن نقطه افزایش می یابد.هیالورونیک اسید بهبودی زخم ها را از طریق تنظیم میزان التهاب و اعلام به بدن، جهت تولید رگ های خونی بیشتر در محل آسیب دیدگی موجب می شود.

3.تسکین دردها از طریق مرطوب نگهداشتن مفاصل

هیالورونیک اسید در مفاصل هم موجود می باشد، جایی که بین استخوان ها فاصله وجود دارد. زمانی که این فاصله از بین برود، استخوان ها به هم ساییده شده و درد ایجاد می شود. مکمل های هیالورونیک اسید برای افرادی که دچار آرتروز هستند، بسیار مؤثر می باشد. مصرف روزانه 80 تا 200 میلی گرم به مدت حداقل 2 ماه، کاهش چشمگیری در میزان درد مفاصل مبتلایان به آرتروز دیده شده است.

4.کاهش عوارض ریفلاکس معده

زمانی که ریفلاکس معده اتفاق می افتد، محتویات شکم دوباره به سمت معده بر می گردند و موجب درد و سوزش معده می شوند.

5.از بین بردن خشکی چشم

به طور میانگین از هر 7 نفر فرد بالغ، 1 نفر از خشکی چشم رنج می برد، از آنجایی که هیالورونیک اسید گزینه ای عالی برای حفظ رطوبت می باشد، برای درمان خشکی چشم مورد استفاده قرار می گیرد.قطره های چشمی 0/2 و 0/ 4 درصد حاوی هیالورونیک اسید، در حین عمل جراحی چشم، به منظور جلوگیری از عفونت و التهاب چشم و تسریع زخم ها استفاده می شود.

6.حفظ استحکام استخوان ها

طبق تحقیقاتی که انجام گرفته است، مصرف مکمل های هیالورونیک اسید، باعث کاهش سرعت پوکی استخوان در بیماران مبتلا به استئوپروز خواهد شد.

نکته ی پایانی :

مکمل های هیالورونیک اسید از طرف بسیاری از افراد مورد استفاده قرار می گیرند و فواید بسیار زیادی دارند، هیالورونیک اسید بخاطر فواید زیادی که برای پوست دارد، شناخته شده است، به خصوص کاهش میزان خشکی پوست و حفظ و افزایش رطوبت پوست و بافت ها.

منبع