معده درد از جمله دردهایی است که سراغ همه می رود، کوچک و بزرگ، زن و مرد فرقی ندارد. ممکن است برای هرکسی پیش بیاید. خب آیا چاره ای ندارد؟ البته که دارد، اگر چنانچه مکررا دچار معده درد می شوید و این مسئله زندگی روزمره ی شمار ا تحت تأثیر قرار می دهد، حتما با پزشکتان مشورت نمایید ولی در صورتی که گه گاهی دچار این درد می شوید، راهکارهایی برای معده درد را در این مقاله خواهید خواند.

چرا دچار معده درد می شویم؟

همان طور که در ابتدای مقاله هم گفتیم، درد معده علل مختلفی دارد، اصلی ترین علل معده درد :

*سوء هاضمه

*استرس

*پرخوری

*غذاهای چرب و سنگین

*غذاهای پرادویه

*گرسنه ماندن به مدت طولانی

*واکنش های مربوط به حساسیت

*علل هورمونی

*عادات غذایی نادرست

*چاقی مفرط

*عوارض جانبی برخی از داروها

راهکارهایی برای معده درد:

همین ابتدا گفته باشم که تمام راهکارهای ارائه شده در این مقالهف برای تسکین نسبی دردهای معده مفید هستند نه درمان آن.

غذاهایی برای تسکین معده درد :

شیر و ماست

اگر جزء افرادی نیستید که به شیر و لبنیات حساسیت دارند، شیر و ماست اولین، مهم ترین و مؤثرترین راهکار برای این منظور هستند.یک لیوان شیر و یا یک کاسه ماست خانگی، به راحتی از شر معده درد خلاص خواهید شد.

دارچین

اگر دچار سوزش معده ناشی از اسیدی شدن معده هستید، دارچین بسیار کمک کننده است. بسته به سلیقه تان، داخل چای بریزید یا به یک کاسه ماست اضافه نمایید، در کمترین زمان این مشکل رفع خواهد شد.

موز

درواقع نه تنها موز، بلکه تمام مواد غذایی فیبردار برای کاهش درد معده مفید و مؤثر هستند. موز به مقدار زیاد حاوی فیبر قابل هضم بوده و موجب ترشح آنزیم های معده شده و در کوتاه ترین زمان درد معده را تسکین می دهد.

تخم کتان

دقیقا مثل موز، سرشار از فیبر بوده و صرفا به همین دلیل در صدر لیست مواد غذایی مورد استفاده در رژیم های کاهش وزن وجود دارد و به همان دلایلی که در مورد موز گفته شد، تخم کتان نیز برای معده درد مؤثر می باشد.  به راحتی از عطاری ها می توانید تهیه نمایید و در سالادها و یا روی یک کاسه ماست ریخته و میل نمایید.

زیره

قبلا گفتیم که ادویه های تند و معطر برای معده درد مناسب نیستند ولی زیره قطعا جدا از همه ی آن ادویه ها است ، به شرطی که آلرژی نداشته باشید. زیره به حفظ تعادل خاصیت اسیدی –بازی معده کمک کرده و همچون موارد قبلی که ذکر شد، می توانید با یک کاسه ماست و یا داخل یک لیوان آب نوشیدنی و یا همراه با آب لیمو مصرف نمایید. به اندازه ی یک قاشق چایخوری سر صاف زیره کافی خواهد بود، زیاده روی نفرمایید، از ماگفتن J

نعناع

نعناع برای هر دردی دوا است، به خصوص زمانی که دچار نفخ و درد شکم هستید، کافی است تا یک لیوان چای نعناع بنوشید، به سرعت رفع خواهد شد.

روغن زیتون

روغن زیتون موجب ترشح بیشتر آزیم صفرا شده و در نتیجه به هضم بهتر غذا کمک می کند. روغن زیتون به دردهای معده ای که در نتیجه ی پرخوری ایجاد می شوند، کاربرد داردبه این صورت که به اندازه ی 1-2 قاشق غذاخوری روغن زیتون را یه به شکل مستقیم قورت داده و یا همراه با سالاد میل نمایید.