قند پنهان در مواد غذایی

اگر فکر می کنید که با نخوردن شیرینی جات و چای شیرین، جلوی مصرف قند و شکر را گرفته اید، سخت در اشتباهید، چرا؟ از صبح تا شب مواد غذایی ای را که میل می کنید، بیشتر آن ها حاوی شکر هستند، نه تنها در شیرینی جات، بلکه در مواد غذایی نمکی نیز شکر موجود می باشد. قبل از آنکه مواد غذایی حاوی قند و شکر را معرفی کنیم، کمی در مورد خود شکر صحبت کنیم.در این مقاله سعی داریم قند پنهان در مواد غذایی مختلف را مورد بررسی قرار بدیم.

واضح بگوییم، چه مقدار شکر باید مصرف کنیم؟

هرآنچه که وارد بدنمان می کنیم، در طول روز، حد و مرزی دارد، ویتامین، املاح، نمک و حتی مقدار آبی که می نوشیم، باید به اندازه باشد. هر چیزی بیش از حد برای بدن مضر است. شکر هم از این قاعده مستثنی نیست. نیاز شروزانه شکر یک فرد بالغ، به طور متوسط 30 گرم است، یعنی 7 حبه قند.

میزان نیاز بدن به شکر را در طول روز، معمولا از غلات، سبزیجات و میوه ها دریافت می کنیم، نیازی نیست که مضاعف قند تصفیه شده وارد بدنمان کرده باشیم، به علاوه توصیه می شود که تنها 5 درصد کالری دریافتی روزانه مان را شکر شامل شود.

خبر بد اینکه، تقریبا در تمام مواد غذایی، حتی سسها، برای افزایش طول عمر مواد غذایی، از شکر استفاده می شود.

در یک لیوان، 10 گرم شکر دارند: سسهای ماکارونی

برای افزایش طول عمر مواد غذایی از شکر استفاده می شود، باوجود اینکه در هر سس این میزان تغییر می یاید ولی در کل به طور متوسط در یک لیوان سس ماکارونی، 10 گرم شکر وجود دارد. به همشن سببف به جای خرید سسهای حاضری، بهتر است از سس های خانگی استفاده نمایید. حداقل میدانید که محتوی چه موادی است.

در 100 گرم، 2 گرم : دارچین

معمولا روی شیر گرم، دارچین ریخته می شود، به خصوص اضافه کردن چوب دارچین، به داخل چای زنجبیل و لیمو طعم این چای را بهتر و خوش طعم تر می کند. دارچین خیلی سالم است، ولی آیا میدانستید که حاوی شکر است. هر 100 گرم دارچین، 2گرم شکر موجود است.

2عدد هویج، 1 حبه قند

هویج برای چشم ها و دندان ها بسیار مفید است، هیچ فکر می کردید که حاوی قند باشد؟فرض کنید سالاد درست کرده و دو عدد هویج رنده کرده اید، خب یک حبه قند نوش جان شد :) هویج دوست داشته باشید، مصرف کنید ولی به اندازه.

100 گرم عسل، 80 گرم قند

همه میدانیم که عسل خیلی پرخاصیت و مفید اس، ولی باید در مصرف این ماده نیز حد اعتدال را رعایت کنیم، زیرا هر 100 گرم عسل، حاوی 80 گرم شکر است.

در یک پاکت، 5 حبه قند : سوپ های حاضری

عصر خسته و گرسنه از سر کار برگشته اید، بسته ی سوپ حاضری چشمک می زند نه؟ فوری یه سوپ درست کرده و میل می کنید، لطفا دسر بعد از غذا را نخورید، زیرا در یک پاکت سوپ حاضری، 5 حبه قند موجود است، با یک کاسه سوپ به اندازه ی کافی قند وارد بدنتان کرده اید.

در نیم لیتر، 10 حبه قند دارد : آب پرتقال

این روزها بیشتر افراد در وعده های صبحانه، به جای چای، از آب پرتقال استفاده می کنند. اصلا هم به اندازه ای که دیده می شود، معصوم نیست. آب پرتقال از بابت دارا بودن ویتامین C بسیار غنی است و در عین حال منبع شکر نیز می بشاد. 500 میلی لیتر آب پرتقال مساوی با 10 حبه قند است. این میزان، از میزان استاندارد روزانه خیلی بیشتر است.

یک لیوان، شیرین تر از یک بستنی است : کشمش

زمانی که انگور خشک شود، با کم شدن حجم میوه میزان شکر موجود افزایش یافته و طعم آن کمی کاهش می یابد. برخی فروشندگان که از این موضوع مطلع هستند، با افزودن شکر اضافی، طعم بهتری به کشمش ها می دهند . ذاتا این ماده حاوی شکر است، با افزودن شکر مضاعف، خیلی شیرین تر و پر کالری تر می شود. یک لیوان کشمشف خیلی بیشتر از یک عدد بستنی حاوی شکر است.

در یک قاشق غذاخوری، 4 حبه قند: سس کچاپ

خیلی از افراد بخاطر چربی ای که دارد، سس مایونز نمی خورند، در عوض سیب زمینی سرخ کرده را آغشته به سس کچاپ می کنند. یک خبر بد، کچاپ به مقدار زیاد شکر دارد، 1 قاشق کچاپ حاوی 4 حبه قند است.

نوشیدنی های ورزشکاران: یک بطری به طور میانگین حاوی 2 قاشق شکر

نوشیدنی هایی که ورزشکاران به طور رایج می نوشند، به مقدار زیادی حاوی قند و شکر است. یک بطری با اندازه ی معمولی به نظر شما چه مقدار شکر دارد؟ 2 قاشق مرباخوری . تصور نوشیدن هر روزه این نوشیدنی ها، موضوعی نیست که بتوان نادیده گرفت.