لوتئین چیست؟

لوتئین اغلب در سبزیجات و میوه جاتی با رنگهای نارنجی و زرد موجود می باشد. آیا میدانید چه کاربردی دارد؟ معمولا در مکمل های غذایی موجود بوده و برای تقویت بینایی بسیار مهم و ضروری است. خب بریم سراغ اینکه لوتئین چیست؟ در کدام مواد غذایی موجود بوده و چه فوایدی دارد؟

لوتئین ماده ی زرد رنگی است که در برخی از گیاهان و سبزیجات وجود داردريال در ریشه ی هویج، نخود و کلم بنفش موجود است. زمانی که  این ماده وارد بدن شود، به خصوص موجب تقویت نقطه ی زرد در چشم ها می شود.این ماده به طور طبیعی نیز در بدن وجود دارد و باعث می شود که محیط اطرافمان را رنگی تر ببینیم.

لوتئین در کدام مواد غذایی موجود می باشد؟
_ ذرت

ذرت از بابت فیبر غنی بوده و در ریشه ی این گیاه، به مقدار زیادلوتئین وجود دارد، همچنین حاوی ویتامین ب کمپلکس می باشد و متخصصان توصیه می کنند که به شکل پخته شده مصرف شود.

_ هویج

غنی ترین ماده ی غذایی از بابت لوتئین، هویج است. به علاوه حاوی بتاکاروتن و ویتامین  C نیز می باشد. چنانچه به عنوان میان وعده دو عدد هویج مصرف شود، احتیاج روزانه ی بدن به این ماده تأمین خواهد شد.

_ زرده ی تخم مرغ

معمولا خیلی از افراد در مورد زرده ی تخم مرغ اطلاعات کافی ندارند. طبق تحقیقاتی که انجام گرفته است، در زرده ی تخم مرغ ویتامین هایی وجود دارند که برای سلامتی انسان مفید هستند. لونئین یکی از این مواد است، پس محققان توصیه می کنند که چه به صورت آب پز و چه نیمرو، زرده ی تخم مرغ کامل نپزد، در غیر اینصورت، تمام خاصیت خود را از دست خواهد داد.

_ کدو تنبل

از کدو تنبل معمولا در پخت شیرینی جات و مرباحات استفاده می شود، همان طور که از رنگ این میوه معلوم است، حاوی لوتیئن بوده و به دلیل کالری کم کدو تنبل، تا می توانید با خیال راحت میل کنید.

_ اسفناج

درسته که نه زرده نه نارنجی ولی حاوی لوتئین می باشد. از بابت آهن غنی بوده و قابل استفاده برای تمام گروههای سنی است. برای سلامت چشم ها، استخوان ها و خون سازی ضروری بوده و حاوی آهن، پتاسیم و کلسیم می باشد.

فواید لوتئین :

*نقطه ی زرد موجود در چشم ها را تقویت کرده، در نتیجه مانع کاهش دید شده و از سایر بیماری های چشمی جلوگیری می کند.

* از آنجایی که لوتئین خاصیت آنتی اکیدانی دارد، رادیکالهای آزاد بدن را پاکسازی کرده، سیستم ایمنی ر تقویت کرده و مقاومت بدن در برابر بیماری ها را بیشتر می کند.

* از بیماری های قلب و عروق پیشگیری کرده و میزان سطح کلسترول خون را کاهش می دهد.

* بافت سلول های پوست را تجدید می کند.

* طبق تحقیقی که انجام گرفته است، آب مروارید که یکی از علائم افزایش سن می باشد، با مصرف مکمل های حاوی لوتئین، جلوگیری شده و فرد مبتلا به آب مروارید نمی شود.

* اشعه های خورشیدی وارد شده به بدن را به طور مثبت، تجزیه می کند.