ویتامین B12

از جمله ویتامین هایی که برای بدن ضروری است، ویتامین B12 می باشد، در این مقاله علائم کمبود ویتامین B12، دلایل کمبود، مواد غذایی حاوی این ویتامین، همه را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

بدن ما به طور طبیعی قادر به تولید ویتامین B12 نمی باشد، ولی این ویتامین بسیار ضروری می باشد. به خصوص  خانم های باردار باید در قالب مکمل ها دریافت کنند، زیرا برای شکل گیری DNA جدید نقش حیاتی دارد. این ویتامین در مواد غذایی حیوانی موجود می باشد. کسانی که مرغ مصرف نمی کنند، بیشترین گروه دارای کمبود این ویتامین محصوب می شوند. آنمی، بیماری های عصبی و روانی از جمله 3 بیماری مهمی هستند که در نتیجه ی کمبود این ویتامین بروز پیدا می کنند.

علائم کمبود ویتامین B12 کدامند؟

_ برای اینکه روده ها عملکرد نرمالی داشته باشند، باید تعداد فلورای موجود در روده ها در حد متعادل قرار گیرند و برای این منظور نیاز به ویتامین B12  هست. زیرا باعث می شود تا مواد غذایی سریع تر تجزیه شوند و بنابر این نبود این ویتامین موجب نفخ، اسهال و یا پیچ خوردگی روده ها می شود.

_ در تمام نقاط بدن عصب ها وجود دارند، برای انتقال بهتر پیام های عصبی، نیاز به ویتامین B12 هست. کمبود آن موجب استرس، خستگی و افسردگی می شود.

_ این ویتامین برای تقویت سیستم ایمنی جهت مقابله با ویروس ها و باکتری ها مؤثر می باشد که کمبود آن موجب بیماری های سیستم تنفسی فوقانی خواهد شد.

_ اصلی ترین علائم شامل، ریزش موها، شکستن ناخن ها و رنگ پریدگی است. همان طور که قبلا اشاره کردیم، این ویتامین برای بازسازی سلول ها و بافت ها مفید بوده و کمبود آن موجب ضعف این سلول ها خواهد شد و در نتیجه پوست دچار چین و چروک شده و پیری زودرس اتفاق خواهد اقتاد.

_ از دیگر خاصیت های این ویتامین، انرژی زایی آن می باشد. افرادی که دچار کمبود این ویتامین هستند، حتی اگر کار خاصی انجام ندهند هم در طول روز احساس خستگی خواهند کرد.

_ فراموشی و عدم توانایی د رتمرکز و حس سوزن سوزن شدن دست ها و پاها از دیگر نشانه های کمبود این ویتامین می باشند.

فواید ویتامین B12 کدامند؟

_ تقویت سیستم ایمنی

_ پیشگیری از پیری زودرس

_ تقویت سیستم گوارشی

_ افزایش تعداد سلول های عصبی و جلوگیری از بیماری هایی چون فراموشی و خستگی مزمن

در کدام مواد غذایی موجود می باشد؟

محصولات دریایی به خصوص ماهی قزل آلا منیع غنی این ویتامین می باشند. به گفته ی متخصصان، در طول هفته حداقل 2 بار ماهی باید مصرف شود.

گوشت

همان طور که قبلا گفته شد، ویتامین B12 در محصولات گوشتی به خصوص جگر وجود دارد، افرادی که دچار کمبود این ویتامین هستند، علاوه بر روزی 100 گرم گوشت، اگر کمی هم جگر مصرف کنند، خیلی سریع این کمبود رفع خواهد شد.

شیر و محصولات لبنی

پنیر علاوه بر اینکه منبع غنی کلسیم و پتاسیم است، سرشار از ویتامین B12 نیز می باشد. ماست هم همچنین.

قارچ

از بین تمام گیاهان، قارچ تنها گیاهی است که سرشار از این ویتامین می باشد