بررسی علل و انواع سردرد

سردردها از جمله شایع ترین شکایات پزشکی هستند، تقریبا تمام افراد در طول زندگی شان، حالت هایی از سردرد را تجربه می کنند، هرکسی ممکن است که دچار سردرد شود، فاقد از سن و جنسیت و نژاد.در این مقاله علل سر درد را مورد بررسی قرار خواهیم داد .

بر طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی ( WHO) تقریبا نیمی از افراد بالغ، هرساله دچار سردرد می شوند. سردرد ممکن است نتیجه ی استرس یا شکست روحی بوده و یا اختلال پزشکی، همچون میگرن، فشار خون بالا، اضطراب و افسردگی و یا اینکه در نتیجه ی  سایر مسائل باشد. افرادی که میگرن دارند، برای تمرکز در انجام تمام امورات روزانه دچار مشکل می شوند.

علل:

سردرد، در تمام بخش های سر، طرفین سر یا فقط در یک قسمت از سر اتفاق بیفتد. روشهای مختلفی برای تعریف سردرد وجود دارند. جامعه ی بین المللی سردرد ( IHS ( سر دردها را به طبقات اولیه، که در نتیجه ی شرایط خاصی ایجاد نمی شوند، یا ثانویه، که علت خاصی دارند، طبقه بندی می کنند.

سردردهای اولیه :

سردردهای اولیه بیماری مستقلی هستند که به طور مستقیم در نتیجه ی فعالیت بیش از اندازه اتفاق می افتند. این مورد شامل رگ های خونی، عضلات و اعصابی است که در سر و گردن موجود می باشند. همچنین ممکن است در نتیجه ی تغییر در فعالیت شیمیایی مغز رخ دهند.

سردردهای اولیه ی شایع، شامل میگرن ها، سردردهای خوشه ای و سردردهای عصبی است.سردردهای ثانویه :

این نوع سردردها، زمانی اتفاق می افتند که عوامل خارجی دخیل باشد. عوامل بسیار مختلفی موجب ایجاد سردردهای ثانویه می شوند علل سر درد :

تومورهای مغزی

انعقاد خون

خونریزی داخل و اطراف مغز

سردرد ناشی از خوردن بستنی

مسمومیت در نتیجه ی گاز کربن مونوکسید

ضربه ی مغزی

کم آبی بدن

آب سیاه

دندان قروچه در شب

آنفلوانزا

مصرف بیش از اندازه ی داروهای مسکن که سردردهای برگشتی نامیده می شوند.

حملات پانیک

سکته ی قلبی

از آنجایی که سردردها ممکن است بسیار پرخطر باشند، چنانچه به طور مکرر دچار سردرد شوید، بهتر است که به پزشک مراجعه نمایید. به عنوان مثال اگر سردردهای اخیر، شدیدتر از قبلی ها هستند، سایر علائم همچون سرگیجه، تب و سفتی گردن، مشاهده شد، فورا باید به پزشک مراجعه شود.

انواع سردردها :

سر دردهای تنشی

این نوع سردردها شایع ترین نوع سردرد اولیه می باشند، همچون تمام سردردهایی که معمولا به آرامی و پله پله و در نیمه ی روز شروع می شوند،

فرد ممکن است احساس :

_ بسته شدن طنابی به دور سر خود داشته باشد

_ دردی مستمر و گنگ در هر دو طرف سر

_ دردی کِشنده به طرف یا از طرف گردن

سر دردهای عصبی ممکن است مرحله ای و یا مزمن باشند، سردردهای مرحله ای معمولا چند ساعت طول می کشند، ولی ممکن است چند روز ادامه داشته باشند، سردردهای مزمن 15 روز یا روزهای زیادی در طول یک ماه ممکن است فرد را درگیر کرده و این روند تا 3 ماه ادامه داشته باشد.

میگرن :

سردرد میگرنی معمولا ضربان دار، ضربه ای و در یک طرف سر است و ممکن است همراه با :

تاری دید، سبکی سر و حالت تهوع همراه باشد.

میگرن دومین سردرد شایع از بین سردردهای اولیه است و می تواند تأثیر مهمی در زندگی هر شخص داشته باشد. میگرن از 3،2روز تا چندین روز ادامه دارد.

ادامه دارد …