CRP چیست؟

کبد، پروتئینی تولید می کند که سی ری اکتیو پروتئین و یا به اختصار CRP نامیده می شود. در آزمایشات خون، میزان این پروتئین، گاها بسیار بالا و یا بسیار پایین می باشد. خب CRP چیست؟

میزان بالا و پایین بودن برخی مواد که نشان از بیماری های مختلف می باشد، معمولا در تمام آزمایشات خون قابل مشاهده می باشد. یکی از این فاکتورها، CRP است. اندازه گیری میزان این پروتئین، در ازمایش خون جداگانه ای انجام می شود. در صورت وجود عفونت بالا، تومور و پس از حملات قلبی، بسته به میزان بالا بودن این مقدار، درمان های جداگانه ای انجام میگیرد. به علاوه، میزان CRP نشان دهنده ی پیشرفت بیماری در کدام مرحله است. در افراد سالم میزان CRP پایین می باشد ولی بالا بودن آن، از وجود ماده ی خارجی باکتریایی، ویروسی و تومورها خبر می دهد. این شرایط که مکانیسم بدن را به طور منفی، تحت تأثیر قرار می دهد، در عرض 24 ساعت، به سرعت افزایش می یابد.

چرا CRP خون افزایش می یابد؟

تب بالای ناگهانی، بی حالی، برافروختگی پوست، می تواند دلیلی بر افزایش میزان CRP باشند، در برخی بیمارها، بعد از انجام عمل های جراحی هم ممکن است اتفاق بیفتد، زمانی که بدن دوران نقاهت را سپری می کند، در صورتی که سیستم ایمنی کم آورد، این پروتئین ها وارد عمل می شوند، ولی چنانچه مدت زمان طولانی ادامه یابد، باعث بروز مشکلات جدی خواهد شد. تخریب بافت سلول ها، نامتعادل بودن جریان خون، حمله ی قلبی ای که در اثر افزایش میزان کلسترول خون رخ می دهد، CRP افزایش می یابد. کم خونی، سکته، مننژیت، درد مفاصل، بیماری های مفاصل، بیماری هایی با عفونت بالا و تصادفات شدید، نیز منجر به افزایش میزان CRP خواهند شد.

چطور میزان CRP را کاهش می دهند؟

بدن از این پروتئین به عنوان مکانیک برای بهبود شرایط استفاده می کند که البته باید در کوتاه مدت انجام گیرد، در صورت بالا بودن این پروتئین به مدت طولانی، بیماری های دیگر بروز پیدا می کنند. البته کاهش میزان این پروتئین، کار ساده ای است.

تقویت سیستم ایمنی و ورزش کردن به کاهش این پروتئین کمک می کنند. به علاوه آنتی بیوتیک ها و مواد غذایی حاوی آنتی بیوتیک و آسپیرین نیز باید مصرف شود. از مصرف کافئین و نیکوتین باید پرهیز کرد.

میزان CRP باید چقدر باشد؟

1 mg/L ریسک پایین

1-3 mg/L ریسک متوسط

3 mg/L از لحاظ بیماران قلبی خطرناک است.

هرچقدر میزان التهاب و عفونت در بدن زیاد باشد، میزان CRP نیز بالاتر می باشد.