هورمون های شادی

زمانی که شاد هستید، 4 هورمون در مغزتان تولید می شوند. هر زمان که ناراحت، غمگین و غرق در افکار هستید، فعل و انفعالات شیمیایی خاصی در مغزتان اتفاق می افتد. مغز برای ادامه ی حیات یک شخص، دائما سعی در متوقف کردن درد و رنج و پیدا کردن راهی برای شادی است. زمانی که یک فرد موفق و در آرامش است، جایزه ی شادشدن نصیبش می شود. با هورمون های شادی در ادامه آشنا خواهید شد :

1.هورمون دوپامین

این هورمون موجب فعالیت و انگیزش فرد است. به عنوان مثال از حس تعمیر وسایل خراب شده در منزل، برنده شدن در بازی های کامپیوتری، حس بعد از کمک به فرد، همگی موجب ایجاد یک نوع حالت رضایت و انگیزه ی بیشتر می شوند که مسبب این حالت، هورمون دوپامین است.

2.هورمون اوکسی توسین

ایجاد ارتباط با یک فرد دیگر، داشتن روابط اجتماعی در نتیجه ی آزاد شدن هورمون اوکسی توسین است. روابط اجتماعی صحبت با افراد، لبخند، نگاه، هدیه گرفتن و یا گذراندن اوقات خوش با حیوانات باعث تولید هورمون اوکسی توسین می شوند.

3.هورمون سروتونین

این هورمون در بدن وظایف زیادی دارد و ثابت نگه داشتن میزان آن کار دشواری است. وقتی حس خوبی دارید میزان سروتونین در حد نرمال و بالاتر است و وقتی حس کسالت و رخوت دارید، سطح این هورمون کاهش پیدا می کند.

اتفاقات خوبی که در گذشته رخ داده اند، باعث ایجاد حال خوب در فرد شده است، بنابراین مغز تمایل دارد که با یادآوری آن اتفاقات و تولید مجدد سروتونین، موجب تجربه ی حالات خوش مربوط به اتفاقات خوب گذشته شود.

در حالات افسردگی، روحیه ی ضعیف و تنهایی، میزان سروتونین فرد، بسیار کم است. افراد زیادی در این مواقع از داروهای ضدافسردگی کمک می گیرند ولی این موضوع را فراموش می کنند که چنانچه بدن به این داروها عادت کند در صورت نبود آن ها، حالات افسردگی شدیدتری سراغ فرد خواهد رفت. 20 دقیقه ماندن در زیر نور آفتاب نیز موجب تولید هورمون سروتونین می شود.

چنانچه میزان سروتونین در بدن تا 80% کاهش یابد، تغییرات قابل ملاحظه ای در سلامت روح و روان فرد رخ داده و بیماری های مختلفی بروز پیدا می کنند.

4.اندورفین

اندورفین را به اصطلاح مورفین تولیدی توسط خود فرد نیز می نامند. درد بدن را کاهش داده و موجب آرامش می شود. می توان گفت نوعی مخدر طبیعی است و دائما در حال تولید نمی باشد، در غیر اینصورت اگر همیشه تولید می شد،  ممکن بود یک فرد به فر داغ دست بزند یا با پای شکسته شروع به حرکت و دویدن کند، چون دردی احساس نمی کند.

این هورمون در نتیجه ی فعالیت های فیزیکی و زمان خندیدن و موقع طب سوزنی تولید می شود. به طور طبیعی موقع استشمام بوی وانیل و اسطوخودوس، موقع خوردن شکلات و غذاهای پر ادویه نیز به مقدار زیادی هورمون اندورفین تولید می شود.