زعفران ،طلای سرخ پرخاصیت

    طلای سرخ

    زعفران ،طلای سرخ که  نام لاتین آن ( Crocus Sativus  ) می باشد ، گیاهی که در اواخر خرداد گل می دهد و به اندازه 30-20 سانتی متر ارتفاع داشته و دارای پیاز می باشد. زعفران برای هر دردی دوا بوده و یکی از گران ترین گیاهان موجود در دنیا به شمار می رود. گیاهی که خاصیت رنگ دهی و طعم دهندگی فوق العاده ای داشته و با زحمت فراوان به دست می آید ، هر گل دارای 3 پرچم است که قبل از طلوع آفتاب تک تک با دست چیده می شوند . 

    برای به دست آوردن تنها نیم کیلو زعفران ، 75 هزار گل و 225 هزار پرچم گل مورد نیاز است ، به همین دلیل قیمت 1 گرم زعفران ، حدودا 24 هزار تومان است که در خارج از کشور تا 250 دلار نیز به فروش می رسد. وطن اصلی زعفران ، جنوب غرب آسیا می باشد.

    عطر و طعم زعفران ،طلای سرخ ، بسیار قوی و تیز و برنده است ، چنانچه با آب ولرم مخلوط شود ، رنگ آب به رنگ طلایی بسیار زیبایی تبدیل می شود . ریشه کلمه زعفران در زبان عربی اسفر ( asfar  ) به معنی زرد می باشد.

    زعفران می تواند آبی به اندازه 100 هزار برابر وزنش را به رنگ طلایی تبدیل کند.

    کشت زعفران  بسیار مشقت بار است ، برای کشت 100 گرم زعفران زمینی به اندازه 30 متر مربع نیاز است.

    از زعفران در صنایع عطر سازی ، رنگرزی، پخت و پز و دارویی استفاده می شود.

    فواید زعفران :

    با وجود طعم تیز و برنده زعفران ، هزاران سال است که از این گیاه به عنوان دارویی برای افزایش اشتها استفاده می شود.

    باعث تسکین اعصاب شده و آرامش نسبی به فرد می دهد. همچنین سطح هورمون سروتونین را متعادل کرده و در نتیجه علائم افسردگی را کاهش می دهد.

    دوست کبد بوده و یک آنتی اکسیدان قوی است و همچنین خاصیت ضدسرطانی دارد .توده های سرطانی را کوچک می کند و از انتشار آن ها جلوگیری می کند.

    در افراد کم اشتها باعث افزایش اشتها شده و در افراد پرخور باعث ایجاد احساس سیری در فرد می شود.

    منبع منبع
    © کپی رایت - شرکت صنعتی داداش برادر (شونیز)