آدامس

آدامس جزو قدیمی ترین تنقلات تاریخ بشر است.از سرخپوستان آمریکا گرفته تا مصریان و یونانیان باستان همگی طرفدار آن بوده اند. صمغی که از درختان خارج می شود ، رزین ها و سایر مواد سفتی که از مواد غذایی و درختان خارج میشد همگی برای سرگرم کردن انسانها جذاب بودند.

در سال 1860 ماده ای به نام چیکل (chicle ) از درخت همیشه سبزی که در مناطق گرمسیری رشد میکرد، به نام درخت ( Manil chicle ) استخراج شد، صمغی که از این درخت خارج شد بخاطر طعم خوبی که داشت در کوتاه مدت محبوب و مورد پسند انسانها واقع گشت.

بعدها کلمه آدامس که برگرفته از نام شخصی به نام Thomas Adamas  بود به سراسر دنیا صادر شد ، و در ایران نیز برای اولین بار با همین شهرت یافت.

امروزه برای شیرین کردن آنها از شیرین کننده های مصنوعی با نامهای ساخارین و آسپارتام و… استفاده می شود.با پیشرفت تکنولوژی و تنوع محصولات، آدامسها اکنون نه تنها برای کودکان بلکه برای بزرگسالان نیز بسیار جذاب می باشند.

10 فایده آدامس :

  1. تقویت حافظه و تمرکز.

مطالعات زیادی ثابت کرده است که جویدن آدامس عملکرد مغز را بهبود می بخشد.فعالیت های پایه ای مثل ، تمرکز ، حافظه و عکس العمل ها  را افزایش داده و زمانی که روی چندین نفر تحقیق شد.این مطالعه نشان داد که افزایش تمرکز و حافظه بخاطر افزایش سرعت جریان خون می باشد، که این روند به اندازه 25 تا 40 درصد است.

2.بهبود هوشیاری.

در کنار تقویت حافظه مطالعات زیادی نشان می دهد که جویدن آدامسها باعث تحریک اعصاب شده، در نتیجه هوشیاری را افزایش می دهد.

3.مبارزه با استرس و اضطراب .

تحقیقات نشان می دهد که جویدن آدامس بسیاری از رفتارهای عصبی را کنترل می کند ، مثل جویدن ناخن ، کندن موها و خوردن تنقلات مضر.

4.محافظت از دندانها.

اتحادیه دندانپزشکی آمریکا ، جویدن آدامس های بدون شکر را تا 20 دقیقه بعد از غذا توصیه می کند.این کار مانع تجمع پلاک های دندان شده و از مینای دندان محافظت می کند. همچنین مانع پوسیدگی دندانها می شود.

5.مانع ریفلاکس و سوزش معده می شود.
6.از بین برنده بوی بد دهان

معمولا آدامس های نعنایی بهترین راه مبارزه با بوی بد دهان هستند.این امر بخاطر از بین بردن باکتری های مولد بوی دهان توسط اسانس نعناع می باشد.

7.تصحیح عادات غذایی.

در حالیکه جویدن آدامس بدون شکر ، چربی های دور شکمتان را آب نمی کند، مطالعات نشان می دهد که ، میل شدید به غذا خوردن را کاهش داده در نتیجه موجب کم خوری می شود.

8.باعث ترک سیگار می شود.

امروزه آدامس هایی تولید می شوند که دارای نیکوتین هستند ومخصوص افرا سیگاری می باشند جویدن این آدامس ها مقداری نیکوتین آزاد می کند و از این رو تمایل افراد برای سیگار کشیدن کاهش می یابد.

9.از خشک شدن دهان جلوگیری می کند.

جویدن آدامس باعث افزایش ترشحات بزاق دهان شده و مانع خشک شدن دهان می شود.

10.کاهش درد و گرفتگی گوش حین پرواز.

گرفتگی گوش در هواپیما موقع برخواست و فرود اصلا مسئله خوشایندی نیست.راههای مختلفی برای مقابله با این مسئله وجود دارندمثل خمیازه کشیدن، گرفتن بینی و قورت دادن آب دهان.ولی راحتترین راه جویدن آدامس است چون باعث افزایش بزاق دهان شده در نتیجه تعداد دفعات قورت دادن آب دهان بیشتر شده و در نهایت فشار وارد شده بر گوشها کاهش می یابد.