خواص سیر 

سیر گیاهی از خانواده آلیوم (Allium ) یا همان پیاز است . خیلی شبیه رده پیاز، شلغم و پیازچه می باشد. در سراسر دنیا از سیر به عنوان طعم دهنده در غذاها استفاده می شود، گرچه در زمان های قدیم رایج ترین علت استفاده از سیر، بخاطر خاصیت دارویی و درمانی آن بوده است. امروزه دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که خواص سیر، به علت وجود ترکیبات گوگردی تولید شده در زمان پخت، خرد شدن و سرخ شدن آن می باشد. با وجود اینکه سیر بسیار مقوی است، ولی کالری بسیار پایینی دارد، هر 28 گرم سیر شامل ویتامین ها و املاح زیر می باشد :

منگنز : 23% از نیاز توصیه شده روزانه ( RDA)

ویتامین B6 : 17% از نیاز مصرف روزانه

ویتامین C : 15% از نیاز مصرف روزانه

سلنیوم : 6% از نیاز مصرف روزانه

فییر : 0/6 گرم

از جمله خواص سیر

سیر در مقابل بیماری ها مقاومت ایجاد می کند، از جمله سرماخوردگی. مکمل های سیر، سیستم ایمنی بدن را بسیار قوی می کنند، یک مطالعه 12 هفته ای نشان داد که افرادی که روزانه از این مکمل ها استفاده می کنند، 63 درصد کمتر از سایر افراد دچار سرماخوردگی می شوند، همچنین علائم سرماخوردگی از 5 روز به 1/5 روز کاهش یافت.

ترکیبات فعال موجود در سیر، فشار خون را کاهش می دهند .

 تحقیقات نشان می دهند که استفاده از مکمل های سیر تأثیر به سزایی در کاهش میزان فشار خون افراد دارند، درنتیجه احتمال ابتلا به حملات قلبی هم کاهش می یابد.

سیر باعث کاهش LDL  شده که این خود باعث کاهش حملات و سکته قلبی می شود.

سیر حاوی آنتی اکسیدانهایی است که از ابتلا به آلزایمر جلوگیری می کنند.

باعث بهبود انجام فعالیت های ورزشی کمک می کند.

خوردن سیر باعث دفع فلزات سنگین از بدن می شود.

باعث بهبود تراکم استخوانهای بدن می شود.

از سیر به راحتی می توانید در غذاهایتان استفاده کنید چون بسیار خوشمزه و لذیذ است.

چنانچه احساس کنید که فشارخونتان بالا رفته است، بلافاصله چند حبه سیر را در یک پیاله ماست خرد کنید و میل نمایید، فورا فشارتان پایین خواهد آمد.

شبها قبل از خواب یک حبه سیر را بدون اینکه بجویید، ببلعید این کار باعث تمیز شدن دستگاه گوارش شده و به کاهش وزن کمک شایانی می کند.

مخلوط سیر با عسل تأثیر شگفت انگیزی روی سلامتی انسان دارد و از سرمارخوردگی جلوگیری کرده و سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند.

همچنین سیر را له کرده با مقداری روغن زیتون مخلوط کنید و به ریشه موها و ابروها بمالید و یکی دو ساعت صبر کنید، سیر و زیتون تأثیر شگفت انگیزی در رویش مجدد موها دارد.

یکی دیگر از خواص سیر، درخشانی و تمیزی پوست می شود و جوشهای زیر پوستی را از بین می برد.

100

منبع