کپک

کپک

اصطلاحی است که برای نامیدن قارچ های چند سلولی رشته ای یا همان هایف به کار برده می شود. مخمر نیز عنوانی است که به قارچ های تک سلولی داده شده است. برخی از قارچ ها یا مخمر ها منجر به ایجاد بیماری یا مسمومیت می شوند. برخی نیز نقش مهمی در تجزیه بیولوژیکی و تولید مواد غذایی مختلف، نوشابه، آنتی بیوتیک و آنزیم دارند. در مصالح ساختمانی مرطوب نیز یافت می شود و اغلب به صورت لکه های رنگی پدیدار می شود. بوی نامطبوع یکی از نشانه های رشد میکروبی است، حتی زمانی که رشد میکروب قابل مشاهده نباشد. چنانچه درون خانه امکان رشد پیدا کند می تواند کیفیت هوای خانه را تحت تاثیر قرار داده و آن را آلوده کند. برای رشد نیاز به رطوبت دارد و تهویه نامناسب می تواند باعث به وجود آمدن رطوبت شده و رشد آن را سریعتر کند. قارچ ها، هاگ های کوچکی را در هوا پخش می کنند که با یک استنشاق قوی وارد ریه ها شده و امکان ابتلا به مشکلات تنفسی را فراهم می کند. فضای حمام نیز به علت کمبود جریان هوا مستعد تولید قارچ و کپک می باشد که می تواند سلامت انسان را تحت تاثیر قرار دهد.

اگر به طور تصادفی غذای کپک زده بخورید، چنانچه دارای سیستم ایمنی نسبتا سالمی باشید، باید بتوانید مانند هر غذای دیگری آن را نیز هضم کنید، در غیر این صورت احساس تهوع به شما دست داده و ممکن است علایم ناراحت کننده ای مثل سوزش چشم و بینی و گلو داشته باشید.برخی از کپک ها باعث واکنش آلرژیک شده و مشکلات تنفسی عمده ای ایجاد می کنند. برخی نیز میکوتوکسین تولید می کنند که یک ماده سمی خطرناک است و می تواند انسان را مسموم و بیمار کند.

آیا کپک ها فقط در سطح بیرونی غذا وجود دارند؟

خیر، شما فقط بخشی از آن را در سطح غذا مشاهده می کنید. کپک های خاکستری خزه مانند بر روی کالباس، نقطه های سبز مخملی بر روی نان، گرد و غبار سفید رنگ بر روی پنیر، حلقه های نرم مخملی بر روی میوه ها همگی از انواع کپک ها به شمار می روند.

کپک مفید هم وجود دارد؟

بله، برخی از آنها در ساخت نوع خاصی از پنیر به کار برده می شوند که می تواند بر روی سطح پنیر باشد یا در درون آن به کار برده شود. پنیرهای رژیمی آبی رنگ مثل گورگونزالا از این گونه هستند. همچنین کپک هایی که برای تولید پنیر استفاده می شوند، برای خوردن مناسب هستند و ایجاد مسمومیت نمی کنند.

 کپک در فریزر هم رشد می کند؟

با اینکه کپک محیط گرم را برای رشد انتخاب می کند ولی در محیط سرد فریزر هم می تواند رشد کند. از طرفی وجود شکر و نمک را خیلی بهتر از سایر مخربان مواد غذایی تحمل می کنند. کپک ها می توانند در جگر یخ زده، ژله، گوشت شور، گوشت گوساله ، بیکن و غیره رشد کنند.

چگونه می توان رشد کپک را به حداقل رساند؟

پاکیزگی در کنترل کپک نقش حیاتی دارد. کپک های ریخته شده از مواد غذایی کپک زده در سطح یخچال یا فریزر یا سایر ظروف تمیز می توانند دوباره ایجاد کپک کنند.

هر چند ماه یک بار یخچال را با یک قاشق غذاخوری جوش شیرین حل شده در آب تمیز کنید سپس آن را خشک کنید.

حوله ها، اسفنج ها و اسکاچ ها را تمیز و خشک نگه دارید. انتشار بوی کثیف و زننده از این وسایل به این معنی است که آنها هاگ های کپک را به محیط اطراف پخش می کنند. مواردی را که نمی توانید تمیز کنید، دور بریزید.

سطح رطوبت در خانه را زیر 40% نگه دارید.

منبع