اگر فوایدش را بدانید ، می گویید تا الان کجا بودی : اسپیرولینا

زمانه طوری شده که همه به فکر خوراکی ها و نوشیدنی های سالم ، طبیعی و مقوی هستند ، خوراکی هایی که خیلی به ندرت اسمشان را شنیده اید یا اصلا نشنیده اید. یکی از آن ها اسپیرولینا است. میدونم اسمش زیاد اشنا نیست ولی تا چند سال آینده هر روز اسمش را خواهید شنید.

اسپیرولینا ، در واقع قدمتی به اندازه تاریخ پدید آمدن کره زمین را دارد ولی ، اخیرا به فواید آن پی برده اند و نام آن را سوپر غذا ( super food ) نامیده اند.

رنگ سبزش جذاب و خوشایند بوده ، به شکل پودر و قرص به فروش می رسد ، فواید آن بسیار بسیار زیاد است.میشه گفت که به تنهایی یک داروخانه ، یک عطاری تمام عیار است. علاوه بر فواید بی شمارش ، طعم فوق العاده خوشمزه و دلچسبی دارد.

الآن وقتشه که اسپیرولینا را از نزدیک بشناسید و چگونگی نحوه مصرفش را یاد بگیرید.

اسپیرولینا چیست؟

سفری به دوران دبیرستان و درس شیمی و زیست شناسی خواهیم داشت. از جمله جاندارانی که از آن زمان به یاد داریم ، جلبک هایی به رنگ آبی –سبز هستند. یکی از قدیمی ترین تولید کنندگان اکسیژن ، همان ریز جلبک هایی هستند که تک سلولی بوده که با وجود تک سلولی بوده و با این وجود ، قابلیت فتوسنتز کردن ، تولید اکسیژن را دارا می باشد و به علاوه ، می تواند هم در آب و هم در خشکی زنده بماند.

اسپیرولینا شکل تبدیل شده ی این جلبک ها است که به معنای واقعی معجزه آفرین است. به عنوان مکمل غذایی مورد استفاده قرار می گیرد . در سال های اخیر ، با توجه به اهمیت تغذیه ی سالم ، گیاهخواران در جستجوی منابع جدید و متنوع پروتئین هستند. اسپیرولینا یکی از مقوی ترین ، خوشمزه ترین و طبیعی ترین پروتئینی است که در سال های اخیر شناخته شده و روز به روز از اهمیت بیشتری برخوردار می شود. به اندازه 60 تا 70 درصد دارای پروتئین گیاهی است ، به همین ترتیب در یک لقمه اسپرولینا ، تا 30 درصد بیشتر از گوشت گوسفند ، پروتئین موجود می باشد.

فواید اسپیرولینا :

نیاز پروتئین بدن را تأمین می کند. به خصوص برای کسانی که ترجیح می دهند پروتئین گیاهی مصرف کنند ، منبع بسیار غنی از پروتئین می باشد.

به علت اینکه منبع غیر روغنی پروتئین می باشد ، در کاهش وزن مؤثر است.

میزان ویتامین B12  موجود در اسپیرولینا ، 12 برابر میزان موجود در جگر است . به همین دلیل در زمان بی حالی ، فراموشی و خستگی به راحتی قابل مصرف است.

به میزان قابل توجهی حاوی ویتامین D  است. 58 برابر اسفناج حاوی ویتامین D  بوده و در درمان کمبود آهن مؤثر واقع می شود.

حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان است. توکسین های بدن ( مواد سمی موجود در بدن ) را دفع می کند و باعث زیبا شدن پوست می گردد.

در صورتی که به طور مرتب مصرف شود ، علائم پیری را کاهش می دهد.

باعث تقویت عضلات می شود.

سطح تولید گلبول های سفید و قرمز خون را افزایش می دهد ، به همین سبب ، در درمان کم خونی بسیار مؤثر است.

منبع غنی از ویتامین های ، E  ، منگنز ، روی ، مس ، آمینواسید و گامالینولیک اسید است.

دردمان سرطان ها مورد ایتفاده قرار می گیرد و در این باره تحقیقات ادامه دارند.

در مقابل واکنش های علیه آلرژی ، از بدن محافظت کرده ، موجب تقویت سیستم گوارشی شده و از بیمار شدن زود به زود جلوگیری می کند.

اسپیرولینا چگونه مصرف می شود؟و در کجاها به فروش می رسد؟

نوع قرص آن به صورت مکمل های روزانه مورد استفاده قرار می گیرد . به خصوص اگر دچار کمبود آهن هستید ، و مصرف پروتئین های گیاهی برایتان دشوار است ، قرص اسپیرولینا در این مورد عالی است.

پودر اسپیرولینا را در تهیه  شیرینی ها ، دسرها استفاده می کنند و حتی  می توانید به چایی هم اضافه نمایید.

همچنین پودر آن را می توانید به عنوان ماسک زیبایی مورد استفاده قرار دهید که موجب پاکسازی و درخشندگی پوستتان خواهد شد . در عطاری ها و داروخانه ها یافت می شود. نسبت به این مواد ممکن است آلرژی داشته باشید پس قبل از مصرف با دکترتان مشورت کنید.

سالم و سلامت بمانید :)

منبع