مربای شیر :

مربای شیر خوردید تاحالا ؟ Dulce de leche  ، در زبان یونانی به معنی مربای شیر است. طعم تافی های شیری قدیمی یادتونه؟ حالا داخل شیشه ها و به حالت مایع است.

نان تست ، کرپ ها ، چیز کیک ،  سس های شیرین ، حتی داخل قهوه ها به عنوان شیرین کننده مورد استفاده قرار می گیرد. جوش شیرین موجود در دستور تهیه آن ، موجب پف کردن و تبخیر شدن آن شده و رنگ قوه ای کاراملی می گیرد.

در اصل مواد مورد نیاز مربای شیر راحت بوده ولی تهیه آن ، بسیار پر زحمت است. در حرارت ملایم ، 3-4 ساعت باید کنار گاز زمان صرف کنید . از ما گفتن :)

مناسب برای چند نفر : 1 شیشه

زمان آماده شدن :10 دقیقه 

زمان پخت : 4 ساعت

مواد لازم :

1 لیتر شیر گاو

1 لیوان شکر

1 عدد چوب وانیل

1 قاشق چایخوری جوش شیرین

فوت و فن آشپزی :

در صورتیکه شیری که تهیه می کنید ، پاستوریزه نبوده ولی مطمئن هستید از سلامت شیر ، مربا در زمان کمتری آماده می شود ، به محض آنکه به شیر جوش شیرین اضافه کنید ، شروع به کف کردن خواهد کرد، پس سطح شیر خیلی بالاتر از سطح قبلش خواهد بود ، بنابراین یک ظرف بزرگ از ابتدا در نظر بگیرید . میتوانید چوب وانیل اضافه نکنید.

طرز تهیه :

شیر پر چرب گاو ، شکر و چوب وانیل را داخل قابلمه عمیقی بریزید.

روی حرارت ملایم ، به کمک قاشق چوبی ، آنقدر هم بزنید تا شکر کامل حل شود.

ماجرای اصلی الآن شروع می شود. وقتی شیر حباب حباب شد ، و شروع به جوشیدن کرد ، جوش شیرین را اضافه کرده و حرارت را کمتر کنید.

جوش شیرین باعث بالا آمدن سطح شیر خواهد شد ، مدام هم بزنید تا سرریز نشود ، به مدت یک ساعت مدام مواد را روی حرارت هم بزنید تا خوب بپزد.

چوب وانیل را از شیر بردارید ، بعد دوباره به مدت 3 ساعت دیگر هم هم بزنید.

حباب هایی که روی قابلمه ایجاد می شون را گاها تمیز گنید ، در پایان 4 ساعت مربای شیر را که اکنون پر رنگ و غلیظ شده است را از روی اجاق گاز بردارید.

یکبار دیگر هم بزنید و داخل ظرف شیشه ای بریزید.بعد از اینکه مربا سرد شد ، در ظرف را خوب ببندید و داخل یخچال نگه داری کنید.

نوش جان
منبع