محققان بریتانیا ، بر این باورند که شکلات های تلخ نیز ، حاوی کالری ، روغن و شکر هستند و مادامی که بیش از اندازه مصرف نشوند ، فواید بسیار زیادی دارند.

فواید شکلات تلخ یا سیاه

دلیل مفید بودن شکلات ، به سبب  دارا بودن آنتی اکسیدان هایی به نام فلاونوئید ها است ، آنتی اکسیدان هایی که ، مسئول از بین بردن رادیکالهای آزادی که در نتیجه واکنش های شیمیایی در بدن ایجاد می شوند ، می باشند.

برای درمان سرفه مؤثر است. در یک مطالعه در انگلستان ، 288 نفر که دچار سرفه بودند ، از شکلات های تلخ که حاوی تئوبرومین هستند ، مصرف کردند ، مسئول این آزمایش پروفسور Alyn Marice  ، به این نتیجه رسید که تئوبرومین ، واکنش هایی را که منجر به سرفه می شوند را تا حد زیادی کاهش می دهد.

تنها با بو کردن شکلات ، هورمون شادی ، اندورفین  ، در بدن آزاد می شود و زمانی که داخل دهانمان شکلات کم کم ذوب می شود ، این هورمون به مقدار زیادی وارد بدن شده و حس نشاط به انسانها دست می دهد.

ریسک سکته را کاهش می دهد.

موجب سلامت قلب می شود.

باتوجه به خاصیت سیر کنندگی بالای شکلات ، اشتهای زیاد را کاهش می دهد.

شکلات منبع غنی کلسیم بوده ، در نتیجه موجب استحکام استخوان ها می شود.

جریان خون را متعادل می کند.

بینایی را تقویت می کند.

در برابر سرطان ها مبارزه کرده و باعث زیبایی پوست می شود.

تاریخچه شکلات

این معجزه ی شیرین ، 100 سال قبل از میلاد مسیح کشف شده است. بومی های آمریکایی که در آن زمان می زیسته اند ، دانه های کاکائو را کوبیده و نوشیدنی های انرژی زا درست می کردند.

1550 بعد از میلاد مسیح ، کاکائو توسط cortes  اعل اسپانیا ، به اروپا معرفی شد و تاریخ شکلاتهایی که آرام آرام درون دهاتمان ذوب می شوند ، به 800 سال قبل بر می گردد.

آنتی اکسیدان های موجود در شکلات ، با سلول های سرطانی مبارزه می کنند . کاکائو نسبت به چای سبز ، 3 برابر بیشتر حاوی آنتی اکسیدان می باشد.

دانشمندان دانشگاه هاروارد ، به این نتیجه رسیدند که کاکائو ، فشار خون بالا را درمان کرده و سطح فشار خون را پایین می آورد.

شکلات به سبب داشتن فلوراید ، در سلامت و استحکام دندان ها نیز مؤثر بوده و به سبب دارا بودن پتاسیم ، در مبارزه با استرس نیز مفید است.

فواید شکلات با شمردن تموم نمیشه شکلات ، حاوی مقدار قابل توجهی مس است ، مس به جذب آهن در بدن کمک کرده و این امر در سلامت و زیبایی پوست ، رگ ها و بافت مؤثر است.

محققان دانشگاه کالیفرنیا ، معتقدند که مصرف روزانه به میزان کم شکلات ، از لخته شدن خون در رگ ها جلوگیری کرده و ریسک سکته قلبی را بسیار پایین می آورد.

به علاوه ، خوردن شکلات ، موجب افزایش انرژی شده و مثل دیگیر شیرینی جات ، به یکباره قند خون را بالا نمی برد.

آهن و روی ، برای سلامت سیستم گوارشی بسیار مهمند ، شکلات منبع غنی از این دو ویتامین است.

به جای نوشیدن قهوه ، شکلات بخورید ، چون شکلات در مقایسه با قهوه خیلی خیلی کمتر حاوی کافئین است.

میزان چربی اشباع شده در شکلات ، سطح کلسترول را بالا نمی برد.

شکلات ضرر هم دارد؟

این اطلاعات مفید به این معنی نیست که هر روز هرچقدر که دوست دارید شکلات بخورید ، هر چقدر هم که خوشمزه و مفید باشد ، شکلات حاوی مقدار زیادی کالری است.

یک قطعه شکلات حاوی 400 کالری است.

شکلاتهای تلخ نسبت به شکلاتهای شیری و سفید ، حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان می باشند.

شیر و شکلات دو ماده جدانشدنی می باشند ، اما زمانی که همزمان با شکلات ، شیر بنوشید ، شیر مانع جذب آنتی اکسیدانهای موجود در شکلات می شود .

آیا شکلات موجب جوش صورت می شود؟

هیچ مدرک علمی دال بر اینکه مصرف شکلات موجب ایجاد آکنه که عامل اصلی جوش صورت باشد ، وجود ندارد.

آیا شکلات حاوی مقدار زیادی روغن است؟

داخل شکلات 3 نوع چربی وجود دارد ، از این میان ، یک سوم چربی ها اولئیک اسید ، یک سوم استئاریک اسید و یک سوم پالمیتیک اسید است.

اولئیک اسید :

همان اسیدی است که در روغن زیتون هم موجود بوده و جزء چربی های غیراشباع است.

استئاریک اسید :

چربی اشباع شده است ، فقط مطالعات تأثیر استئاریک اسید را برکاهش یا افزایش کلسترول نشان نداده اند.

پالمیتیک اسید :

چربی اشباع شده است که کلسترول و ریسک بیماری های قلبی را افزایش می دهد.

در نتیجه از بین چربی های موجود در شکلات ، تنها یک سوم آنها مضر بوده و بقیه برای سلامتی هیچ خطری ندارند .

شکلاتهای تلخ با طعم پرتقال و فندقی را می توانید مصرف کنید ولی از انواع کاراملی و بادامی اجتناب کنید . این مواد فقط باعث افزایش چربی و شکر  در بدن شده و در نتیجه موجب افزایش وزن می شوند.