یخ خشک

    یخ خشک چیست؟ چگونه تولید می شود؟

    یخ خشک ، کربن دی اکسید منجمد است. کربن دی اکسید در حالت عادی به شکل گاز است. تحت فشار زیاد ، تبدیل به مایع شده و در محیط آزمایشگاهی دوباره به گاز تبدیل می شود. دمای یخ خشک -78/5 درجه است. یعنی از دمایی که آب یخ می زند ، 78 درجه کمتر.

    حقایقی که باید در مورد یخ خشک بدانید :

    به سبب دمای بسیار پایین یخ خشک ، در حمل و نقل موادی مثل بستنی و همچنین تریلی های حامل گوشت به مناطق دور ، مورد استفاده قرار می گیرد.

    کربن دی اکسید ، سنگین تر از اکسیژن است. در مکان های کوچک ، مثل خودرو ، خطرناک است. هوای اطراف ما تشکیل شده از 78 درصد نیتروژن ، 21 درصد اکسیژن و 0/03 کربن دی اکسید است. چنانچه این میزان نزدیک به 5 درصد برسد ،سمو خطرناک می شود.مرز سمی شدن کربن مونوکسید کمتر از میزان کربن دی اکسید است ، یعنی کمتر از 5 درصد.

    یکی دیگر از خطرات یخ خشک ، زمانی است که دچار تماس با آن شوید ، به دلیل سرد بودن شدید یخ خشک ، زمانی که با دست برخورد کند ، حس اعصاب به صورت آنی از بین رفته و پوست دست دچار سوختگی می شود. درست مثل حسی که به هنگام برخورد با آتش ایجاد می شود. برای جلوگیری از این عمل ، حین کار با یخ خشک باید از دستکش های ضخیم استفاده شود. به همان علتی که گفته شد ، از بلعیدن و خوردن یخ خشک بپرهیزید.

    دلیل کاربردی بودن یخ خشک ؟

    یخ خشک خیلی متفاوت از یخ معمولی است. دمایی که لازم است تا آب معمولی یخ بزند ، صفر درجه است در حالیکه دمای یخ خشک -78/5 درجه است و به همین دلیل کاربردهای بسیار زیادی دارد.

    مزایای استفاده از یخ خشک نسبت به یخ معمولی

    یخ های معمولی ، به دلیل ذوب شدن ، محیط اطراف را خیس می کنند ، ولی یخ خشک به جای ذوب شدن ، مستقیما بخار می شود .

    مواردی که به هنگام استفاده از یخ خشک باید مورد توجه قرار گیرد :

    بی رنگ و بی بو بوده و به هیچ عنوان مرطوب نیست.

    ابعاد تولید یخ خشک معمولا 25*25 سانتی متر و به شکل مکعب است.

    به سبب خاصیت خفه کنندگی ، در محیط هایی که یخ خشک موجود است ، حشرات و جود ندارند و محیط استریل است.

    به سبب سنگین تر بودن از وزن هوا ، در محیط های بسته نباید زیاد تنفس شود. 1/5 برابر از هوا سنگین تر است.

    از دستکش های مخصوص به منظور حمل یخ خشک باید مصرف شود.

    نباید در ظرفهایی که هیچ هوایی داخلش وجود ندارد ، قرار گیرد ، فشار ایجاد کرده و ظرف را می ترکاند. بیشتر از دقیقه نباید در محیط بسته نگهداری شود.

    یخ خشک

    اغلب به عنوان عاملی جهت جلوگیری از فاسد شدن مواد غذایی در سفر به کار میرود اگر سفری در پیش دارید می‌توانید مواد غذایی خود را همراه با یخ خشک بسته بندی کرده و اطمینان داشته باشید که مواد غذایی شما تازه خواهد ماند و مدت زمان ماندگاری آن افزایش خواهد یافت . پیشنهاد می شود تعدادی یخ خشک تهیه کرده و در منزل نگهداری کنید تا در مواقع لزوم از آن استفاده نمایید. به یاد داشته باشید حتماً قبل از دست زدن به این ماده دستکش داشته باشید، زیرا بسیار بسیار سرد است و باعث سوختگی های شدید در تماس با پوست می شود.

    طریقه نگهداری یخ خشک :

    جهت نگهداری مواد غذایی در یک جعبه با دوام یا در ظروف نگهدارنده، ابتدا ماده غذایی خود را در پلاستیک پیچیده و یخ را کنار آن قرار دهید و با یک فوم زخیم آنها را بسته بندی کنید. اگر بسته سوراخ یا پاره شود، دی اکسیدکربن آزاد می‌کند که برای سلامتی مضر است. بنابراین حتما از سالم بودن بسته بندی و همچنین جعبه ای که مواد غذایی را در آن قرار می دهید اطمینان حاصل کنید. همچنین می توانید ظرف نگهدارنده خود را با لایه ای از فوم بپوشانید تا از نفوذ گرما جلوگیری کند.

    دمای یخ خشک :

    دمای آن منفی ۷۸ درجه سانتیگراد است و هر کیلوگرم آن ۵۷۳ کیلو ژول گرما جذب می کند و با گرفتن حرارت، مستقیما به گاز تبدیل می‌شود. چنانچه با کیفیت باشد و میزان دی اکسید کربن آن به اندازه نوشابه های گازدار باشد، می توان از آن برای خنک کردن نوشیدنی هم استفاده کرد.

    منبع