افزایش متابولیسم و سوخت و ساز بدن به کمک 10 روش طبیعی و مؤثر 

کسانی که خواستار کاهش وزن سریع، روشهای افزایش سوخت و ساز بدن و غذاهایی که باعث چربی سوزی می شوند، هستند ، لطفا تا آخر این مقاله همراه من باشید.

وقتی این مواد غذایی ، چای ها و راههای افزایش متابولیسم را بشناسید ، قطعا همه آن ها را وارد رژیم غذایی تان خواهید کرد.

بفرمایید تمام آنچه را که برای چربی سوزی و بالطبع کاهش وزن مؤثرند ، تصمیم با خودتان است که کدام را انتخاب کنید:)

نکته مهم 

در این مقاله راههای افزایش متابولیسم را توضیح می دهیم ولی چنانچه به هرکدام از این مواد آلرژی دارید یا هرگونه بیماری و یا پرهیز غذایی دارید، لطفا قبل از مصرف با پزشکتان مشورت کنید.

دارچین

خب از مهم ترین و مؤثرترین مواد افزایش دهنده متابولیسم، یعنی دارچین شروع می کنیم، دارچین علاوه بر این که کاهش ناگهانی قندخون و به دنبال آن ایجاد احساس سیری را کنترل می کند، در عین حال گرمای بدن و متابولیسم را افزایش می دهد.

به خصوص در حین عملیات هضم غذا، باتوجه به خصوصیات حرارتی که دارد، غذا را سریعتر هضم کرده و به کاهش وزن کمک می کند.

فلفل تند

فلفل تند به سبب وجود ماده ای به نام کاپسایسین که عامل تندی فلفل می باشد، از اساتید افزایش متابولیسم بدن می باشد. چنانچه پرهیز غذایی در مورد استفاده از فلفل تند ندارید، و همچنین نسبت به این ماده آلرژی ندارید، با اضافه کردن این ماده به رژیم غذایی خود، متابولیسم بدنتان را تا 20 درصد افزایش خواهید داد.

چای سبز

کسانی که رژیم غذایی دارند، چای سبز را کنار نمی گذارند و البته که بسیار ترجیح درستی انجام می دهند، از بابت وجود آنتی اکسیدان بسیار غنی می باشد، در افزایش متابولیسم هم یک استاد به تمام معنا است. برگهای خشک شده ی چای سبز را از عطاری ها و یا سوپر مارکتها به راحتی می توانید تهیه کنید، در مورد نحوه دم کردن چای سبز هم اینکه، برگها را داخل آبی که جوشیده و از روی حرارت برداشته اید، بیندازید و با دستمال یا حوله ای روی قوری را بپوشانید و 8 الی 10 دقیقه صبر کنید تا خوب دم کند. چنانچه مایل باشید، می توانید داخل قوری چند چوب دارچین که دیگر عامل افزایش متابولیسم است، بیندازید.

قهوه

در واقع همه میدانیم که نقش قهوه در عملکرد سیستم گوارشی و حرکت روده ها بسیار مؤثر است و نمی توان از قهوه چشم پوشی کرد . روزی 1 فنجان قهوه ی بدون شکر باعث افزایش 10 الی 15 درصدی متابولیسم می شود.

قهوه ای که توسط دارچین ، عسل و روغن نارگیل طعم دار شده است

همان طور که گفتیم ، دارچین از اساتید افزایش متابولیسم است. چنانچه عسل و روغن نارگیل که فوایدشان را با شمردن نمی توانیم بشماریم ، اضافه شود ، یک معجون فوق العاده به دست می آید و در صورتیکه صبحها از این مخلوط یک قاشق داخل قهوه تان اضافه کنید ، متابولیسمتان به طور چشمگیری افزایش می یابد.

طرز تهیه 

1 قاشق چایخوری دارچین

170 میلی لیتر روغن نارگیل

4-5 قاشق غذاخوری عسل

مواد را داخل ظرف شیشه ای ریخته و داخل یخچال قرار دهید . روزی 1-2 قاشق چایخوری داخل قهوه ریخته و میل نمایید. هم بسیار خوش طعم بوده و هم در کاهش وزن مؤثر می باشد. بعد از اینکه کل شیشه تمام شد ، به مدت 1 هفته فاصله بدهید و بعد دوباره این معجون را تهیه کنید.

مخلوط سرکه سیب ، عسل و میخک

این مواد معمولا در همه خانه ها موجود می باشند ، طرز تهیه چای :

1 قاشق مربا خوری عسل و 2 عدد گل میخک و 1 لیوان آب جوشیده شده . تمام مواد را داخل آبی که از قبل جوشیده و داغ است بریزید و مخلوط کنید ، حدود 5 دقیقه صبر کنید. به مدت 1 ماه هرروز می توانید بنوشید ، بعد، 1 هفته فاصله دهید و دوباره ادامه بدید.

چای یربا ماته ( Yerba mate )

بیشتر در آمریکای شمالی مورد استفاده قرار می گیرد. و اکنون در ایران هم موجود می باشد. درست مثل قهوه حاوی مقدار زیادی کافئین بوده و به علاوه از بابت ویتامین ها و املاح معدنی بسیار غنی است. برگهای این چای از درختی به نام یربا ماته کنده می شوند.

ماست 

اگرچه شاید عجیب به نظر برسد ولی اکثر لبنیات و همچنین خود شیر در افزایش متابولیسم نقش به سزایی دارند. به خصوص ماست های طبیعی که کاوی ماده ای به نام کونژوگه لینوئیک اسید است ، که باعث افزایش متابولیسم به صورت چشمگیری می شود. عللاوه بر این ، ماسیت دارای خاصیتی است که به مدت طولانی باعث ایجاد احساس سیری می شود.

تمام میوه های نارنجی علی الخصوص گریپ فروت

گریپ فروت و تمام میوه هایی که در این گروه جای دارند ،همگی باعث افزایش متابولیسم می شوند ، به سبب وجود ویتامین C  ، حاوی آنتی اکسیدان به مقدار زیاد هستند و این امر ، جریان خون را تسریع می کند و در نتیجه سوخت و ساز بدن افزایش می یابد.

ورزش

در مورد خوراکی ها و نوشیدنی های افزاینده متابولیسم بدن صحبت کردیم ، البته که یکی از مؤثرترین روشهای افزایش سوخت و ساز بدن ، ورزش کردن  است. بهترین و مؤثرترین ورزش، پیاده روی است که تمام ماهیچه هارا درگیر کرده و در طولانی مدت تأثیر فوق العاده ای بر کاهش وزن دارد.

منبع