اگر این علائم را دارید ، به احتمال زیاد دچار کمبود ویتامین D هستید

زمانی که دچار کمبود ویتامین D هستید با این 10 علامت می توانید به راحتی پی ببرید

علائم کمبود ویتامین D ، از فردی به فردی متفاوت است ، در این مقاله ، بیشتر علائم کلی و عمومی را مورد بررسی قرار می دهیم، تا آخر مقاله همراه باشید :) ویتامین D رابطه ای با خورشید دارد ولی خب چه رابطه ای ؟ از کجا بدانیم دچار کمبود ویتامین D هستیم؟ اگر شما هم در جستجوی پاسخ به این سؤالات هستید، نزدیکتر بیایید.

1.اگر بیشتر از قبل سر و صورتتان عرق می کند

یکی از ابتدایی ترین علائم کمبود ویتامینD، تعریق سر و گردن است، چنانچه شما هم این حالت را تجربه می کنید و به شکل بارز قابل مشاهده است، از این بابت ناراحت هستید، وقتشه که به دکتر مراجعه نمایید.

کمبود ویتامین D، باعث افزایش گرمای بدن می شود، اما این افزایش دما با افزایش دمایی که موجب دفع سموم بدن در حالت تعریق به هنگام ورزش است، فرق دارد. تعریق سر و گردن فقط در بزرگسالان نیست بلکه در کودکان هم اتفاق می افتد .

2.بدون علت احساس افسردگی می کنید 

یکی دیگر از ابتدایی ترین علائو کمبود ویتامین D، حس افسردگی است. اگر خودتان را بدون دلیلی، ناراحت و غمگین حس می کنید، دلیل این امر کمبود ویتامین D، می تواند باشد. مغز برای عملکرد بهتر و ترشح هورمون های شادی به ویتامین D نیاز دارد.

3.حتی نمی توانید دستتان را بالا ببرید، انرژی هیچ کاری ندارید 

از آنجاییکه ویتامین D، عضلات را تقویت می کند، کمبود آن، باعث ضعف و تحلیل رفتن عضلات می شود و این باعث کمبود انرژی در بافت ها و ماهیچه ها می شود.

4.عضلاتتان زود به زود منقبض شده و حالت گرفتگی ایجاد می شود

اگر دچار خستگی عضلات نبوده ولی به هنگام نشستن، بیدار شدن، یا هر حرکت دیگری، عضلات بدنتان می گیرد، و منقبض می شود، این نیز احتمال دارد که از کمبود ویتامین D، نشأت بگیرد.

5.همه جای بدن و استخوان هایتان درد می کند

کمبود ویتامین D، فقط منجر به درد عضلانی نمی شود، بلکه درد استخوان ها را نیز به همراه دارد. به خصوص در فصل زمستان که زیاد در معرض نور خورشید قرار نمی گیرید، این کمبود بارزتر می شود. اگر در کتف ها ، کمر یا هر جایی از بدنتان درد به استخوان هایتان رسیده، این درد می تواند نشانی از کمبود ویتامین D، باشد. در مراحل پیشرفته کمبود ویتامین D، در کودکان منجر به راشیتیسم و در بزرگسالان استئومالاسی که نوعی بیماری نرمی استخوان است، رخ می دهد.

6.غذاهایی را که قبلا می خوردید، می خورید ولی دچار اسهال می شوید و این حالت مدام تکرار می شود 

ویتامین در بهبود و تقویت سیستم گوارشی نقش بسیار مهمی دارد، چنانچه تغییری در رژیم غذاییتان نداده اید، یا اینکه داروی خاصی مصرف نمی کنید، یا دچار مسمومیت غذایی نشده اید، ولی به مدت طولانی اسهال شده اید، یکی از علایم کمبود ویتامین D، می تواند باشد .

7.دچار سرماخوردگی های طولانی مدت شود که علائمش به سختی رفع می شود

همان طور که می دانید، ویتامین D، تأثیر به سزایی بر روی دستگاه گوارشی دارد، اگر خودتان یا فرزندتان مدام دچار سرماخوردگی می شوید و پروسه بهبود یافتن به درازا می کشد. شاید بهتر باشد مکمل های ویتامین D مصرف کنید.

8.فشار خونتان شروع به بالا رفتن می کند

باور کنید یا نکنید، ویتامین D در حفظ تعادل فشار خون بسیار مؤثر است. اگر قبلا دچار افزایش فشار خون نبوده اید ولی اکنون دارید، حتما از بابت کمبود ویتامین D آزمایش بدهید.

9.کوچکترین زخمی که روی پوستتان ایجاد می شود، مدت زمان زیادی برای بهبود آن لازم باشد

ویتامین D، موجب رشد مجدد بافت ها می شود، به همین دلیل چنانچه زخم ها، بریدگی ها یا خراش های پوستی تان نسبت به قبل خیلی کندتر بهبود می یباد، می توایند دلیلی بر کمبود ویتامین D را نشان دهد.

10.موهایتان خیلی بیشتر از قبل دچار ریزش شده باشد

ریزش موها، مثل تمام مواردی که ذکر شد، می تواند دلایل زیادی داشته باشد، یکی از این دلایل ممکن است کمبود ویتامین D باشد. این ویتامین موجب تقویت ریشه ها و نوک موها می شود، به همین دلیل است که در نبود این ویتامین، نوک موها نازک شده و می شکند.

به یادداشته باشید که در فصل زمستان که کمتر در معرض نور خورشید قرار می گیرید، سعی کنید از مکمل های ویتامین D مصرف نمایید.