پروبیوتیک ها

در بدن همه ی موجودات زنده ، باکتری هایی وجود دارند، در بدن انسان نیز بیشتر باکتری ها داخل روده ها موجود می باشند که تقریبا همه شان بی خطر هستند.وجود باکتری های مفید ، حتی باعث سلامت بدن ، کاهش وزن استاندارد ، سیستم گوارشی قوی ، تقویت سیستم ایمنی ، پوست سالم و کاهش ابتلا به انواع بیماری ها را شامل می شود.پروبیوتیک ها که نام باکتری های مفید در بدن می باشند ، زمانی که از راه خوراکی مصرف شوند ، فواید زیادی بر سلامتی خواهد داشت.

پروبیوتیک چیست؟

میکروارگانیسم هایی هستند که زمانی که قورت داده شوند ، فواید زیادی وارد بدن می کنند. معمولا به شکل باکتری بوده ولی برخی انواع مخمرها نیز می توانند همانند پروبیوتیک ها عمل کنند.

شما از طریق مکمل ها و یا خوردن غذاهایی که توسط باکتری ها تخمیر شده باشند ، وارد بدن می کنید..غذاهای پروبیوتیک شامل ، ماست، کفیر ، کلم مخلوط شده با سرکه می باشد.

پروبیوتیک ها را نباید با پری بیوتیک ها اشتباه گرفت ، پری بیوتیک ها ، فیبرهای غذایی هستند که باکتری های موجود در روده را تقویت می کنند.ده ها نوع باکتری پروبیوتیک موجب بهبود سلامتی می شوند ، مهمترین گروهها ، لاکتوباسیلوس و بیفیدوباکتریوم می باشند که هر گروه شامل گونه های متفاوت و هرگونه شامل نژادهای بسیار مختلف می باشند.جالب است که پروبیوتیک های متفاوت ، فواید سلامتی متفاوتی را ایجاد می کنند ، بنابراین انتخاب گونه ی مناسب ضروری است.

اهمیت وجود میکرو ارگانیسم ها در روده 

در واقع داخل روده ی شما صدهانوع میکروارگانیسم موجود می باشند که شامل باکتری ها ، مخمرها و ویروس ها است.

بیشتر باکتری ها داخل روده زندگی می کنند ، سیستم گوارشی به جذب و تولید ویتامین ها ، از جمله ویتامین k و ویتامین های گروه B کمک می کنند.

توجه داشته باشید که همه ی ارگانیسم های موجود در روده ، مفید نیستند. سیستم گوارشی ، به دلیل وجود عصب های فراوان ، نسبت به آنچه که می خورید ، بسیار حساس است. هرگونه تغییر در توازن سیستم گوارشی ، موجب بروز بیماری هایی از جمله : چاقی مفرط ، دیابت نوع 2 ، بیماری های قلبی ، سرطان روده ، آلزایمر و افسردگی می شود.

پروبیوتیک ها و پری بیوتیک ها باعث به وجود آمدن این توازن می شوند.

تأثیر بر سلامت هضم و جذب

مکمل های پروبیوتیک بیماری اسهال را که در اثر مصرف زیاد انتی بیوتیک ها ایجاد می شوند را درمان می کنند. زمانی که افراد در یک بازه ی زمانی طولانی مدت ، آنتی بیوتیک مصرف می کنند ، دچار اسهال می شوند. آنتی بیوتیک ها بسیاری از باکتری های طبیعی موجود در روده را از بین می برند که باعث تغییر توازن سیستم گوارشی شده و راه را برای ورود باکتری های خطرناک باز می کنند.

پروبیوتیک ها ، همچنین در مقابل بیماری سندورم روده ی تحریک پذیر ، مبارزه کرده و در کاهش گاز روده ، حالت تهوع ، یبوست و اسهال و سایر علائم مشابه مؤثر است.

پروبیوتیک ها در برابر عفونت های هلیکوباکتر که مهم ترین عامل سرطان شکم و زخم معده است ، مبارزه می کنند.

تأثیر بر کاهش وزن

افرادی که چاقی مفرط دارند ، نسبت به افراد لاغر ، باکتری های روده ای متفاوت تری دارند ، محققان معتقدند که باکتری های موجود در روده ی افراد ، تعیین کننده ی میزان لاغری یا چاقی افراد می باشند.

آزمایشی روی 210 فرد با چاقی زیاد و چربی دور شکم بیش از اندازه ی نرمال انجام شد ، در این آزمایش مکمل های حاوی پروبیوتیک ، به نام لاکتوباسیلوس به این افراد داده شد ، در نتیجه در طی 12 هفته 5/8 درصد چربی دور شکم این افراد کاهش یافت. شرکت کننده پس از 4 هفته از قطع مصرف داروها دوباره دچار چربی دور شکم شدند.

دیگر فواید سلامتی پروبیوتیک ها

التهابات : پروبیوتیک از بروز بسیاری از التهابات که زمینه ی شروع کننده ی سایر بیماری ها هستند ، جلوگیری می کنند.

افسردگی و اضطراب : پروبیوتیک هایی به نام لاکتوباسیلوس هلوتیکوس (Lactobacilus Helveticus) و بیفیدوباکتریوم لونگوم ( Bifidobacterium Longum) علائم اضطراب و افسردگی را در افرادی که در مراکز درمانی تحت درمان افسردگی بودند را کاهش داد.

کلسترول خون : پروبیوتیک ها به کاهش کلسترول بد ( LDL) کمک می کنند.

فشار خون : پروبیوتیک ها همچنین تا حدودی سبب کاهش فشار خون می شوند.

سلامت پوست : شواهدی دال بر اینکه پروبیوتیک ها در درمان آکنه و اگزما مؤثرند ، وجود دارد و همچنان تحقیقات فراوانی در مورد این باکتری های مفید در حال انجام است.

نویسنده : نسیم فرضعلی پور