پودر بوراکس چیست؟

بوریک اسید ماده ای سات که در طبیعت موجود می باشد، برای اولین بار 4 هزار سال قبل بوراکس کشف شد ، در خشکی ، دریا ، گیاهان و حتی بدن انسان یافت می شود.

بوراکس ترکیبی از سدیم ، بور ، آب و اکسیژن است. معمولا به رنگ سفید بوده و بافتی شبیه سنگ دارد و گاها مثل آرد به حالت پودر موجود می باشد. این ماده بخار خاصیت شیمیایی ای که دارد ، در آب و مایعات اسیدی حل می شود.

در بازار هم پودر بوراکس داخل بسیاری از مواد پاک کننده و شوینده موجود می باشد. به تنهایی هم برای کسانی که طالب تمیز کردن خانه با روشهای طبیعی هستند ، بسیار مناسب است.

کجاها از بوراکس استفاده کنیم ؟

گرفتگی سینک ظرفشویی و دستشویی و سایر سرفاضلاب ها.

به اندازه ¾ فنجان چای ، پودر را داخل سوراخهای فاضلاب بریزید ، بعد 1 لیتر آب جوش روی آنها ریخته و به مدت 10 دقیقه صبر کنید، دوباره 1 لیتر آب جوش بریزید تا تمام جرم ها و بوراکس از کل کانال پاک شوند.

• تمیز کردن طبقات یخچال

1 لیتر آب را کمی گرم کنید ، به اندازه ی یک قاشق غذاخوری پودر بوراکس ریخته و به خوبی هم بزنید ، بعد یک دستمال تمیز را به محلول آغشته کرده و کل یخچال را پاک کنید.

• تمیزی کابینت های آشپزخانه

داخل 3-4 قاشق غذاخوری سرکه ، 1 قاشق غذاخوری پودر بوراکس بریزید و بعد 3 لیوان آب اضافه کرده و هم بزنید ، محلول را داخل ظرفهای آب پاش ریخته و روی کابینت ها و سطوحی که تمایل دارید ، بپاشید و با دستمال پاک کنید. چنانچه لکه ها خیلی قوی هستند ، بعد از اسپری بوراکس 5 تا 10 دقیقه منتظر بمانید.

• تمیز کردن کپک داخل یخچال

داخل یک شیشه ی اسپری تمیز و خالی ، 1 لیتر آب و 1/5-2 فنجان پودر بوراکس بریزید ، خوب هم بزنید تا پودر و آب باهم مخلوط شوند. محلول را روی مکان هایی که کپک زده ، اسپری کنید ، کمی منتظر مانده و سپس به کمک دستمال پاک کنید ، این کار از ایجاد کپک های جدید جلوگیری می کند.

• لکه های روی فرش را با پودر بوراکس تمیز کنید.

داخل یک لیتر آب ، 1 لیوان پودر بوراکس ریخته و مخلوط کنید، بعد دستمال تمیزی را به محلول آغشته کرده و آب اضافی آن را بچکانید ، سپس روی قسمتهای لکه دارفرش بکشید.این محلول در از بین بردن لکه های چای ، قهوه و آدامس بسیار مؤثر است.بعد از پاک کردن لکه ها ، یکبار دیگر هم با دستمال مرطوب همان قسمت ها را تمیز کنید.

بوراکس را از کجا تهیه کنیم؟

در سال های اخیر ، خمیرهای بازی اسلایم بسیار مشهور شده اند و از آنجایی که در ساخت این خمیرها از پودر بوراکس استفاده می شود ، در نتیجه خیلی بیشتر از قبل در دسترس می باشند. به منظور تمیز کردن سطوح می توانید پودر بوراکس را از عطاری ها یا داروخانه ها تهیه کنید.

آیا بوراکس ضرری دارد؟

هرچقدر هم که این ماده ، طبیعی باشد ، بخاطر خواص شیمیایی ای که دارد ، به هنگام مصرف، مراقب باشید . چنانچه به سایر مواد پاک کننده آلرژی دارید ، پس به احتمال زیاد به این پودر نیز آلرژی خواهید داشت ، توصیه می شود به هنگام استفاده از این ماده از دستکش استفاده کنید.

نوشته شده توسط نسیم فرضعلی پور